Ce să mănânci când ești răcit

Răcelile de sezon sunt inevitabile și, când te confrunți cu ele, poți combate simptomele nu numai cu ajutorul medicamentelor, ci și al alimentației. Aceasta ar trebui să fie bogată în proteine, în vitamine și în minerale, pentru a-ți întări sistemul imunitar și pentru a-l face să lupte cu răceala sâcâitoare. Iată deci ce ar trebui să mănânci în această situație!

 

Iaurt

Acest aliment e o sursă bogată de probiotice, care îți mențin sănătatea stomacului la cote bune, iar acest lucru se răsfrânge asupra simptomelor răcelii. Consumă iaurt la micul dejun și răceala se va scurta.

 

Ouă

Omletă, ochiuri, fierte – consumă-le oricum îți place, pentru că sunt o sursă bună de zinc, cel care luptă împotriva infecțiilor și le elimină în timp-record.

 

Pește

Consumul de pește gras când ești răcit – cum ar fi somonul sau tonul – ajută la reducerea inflamațiilor din organism, cele care împiedică sistemul imunitar să funcționeze corespunzător.

 

Ghimbir

Ghimbirul e cunoscut pentru proprietățile sale de decongestionare și de stimulare a circulației sângelui. Ceaiul de ghimbir ajută la calmarea gâtului inflamat.

 

Fructe bogate în vitamina C

Poți abuza de fructele bogate în vitamina C, mai ales când nu ai chef de gătit. Un bol de fructe asigură doza necesară de vitamina C, un nutrient care ajută la buna funcționare a sistemului imunitar.

 

Supă de pui

Este unul dintre cele mai recomandate alimente pe timp de răceală, acționând ca un adevărat medicament, fiind o sursă bogată de vitamine, de minerale și de proteine – nutrienții de care organismul are nevoie în cantități mai mari atunci când suferă. Supa de pui este, de asemenea, o sursă excelentă de fluide și de electroliți – esențiali în hidratare, care nu trebuie să lispească atunci când apare febra. Supa de pui conține și un aminoacid numit cisteină, care dizolvă mucusul și are proprietăți antivirale, antiinflamatoare și antioxidante. Supa mai poate inhiba și acțiunea neutrofilelor – celulele de sânge albe care cauzează simptome precum tusea și nasul înfundat.

 

Opinia specialistului

Gianluca Mech, nutriționist, www.gianlucamech.ro

Alimente care inhibă dezvoltarea bacteriilor

„Alimentele bogate în vitamina C: citrice, kiwi, legume, în special din familia cruciferelor (varză, conopidă, broccoli) – sunt utile pentru a proteja celulele de oxidare, pentru a ajuta absorbția fierului și pentru a întări sistemul imunitar datorită acțiunii proprietăților antiinflamatoare;

Alimentele bogate în sulf, capabile să inhibe dezvoltarea bacteriilor (usturoi, ceapă, legume din familia cruciferelor);

Alimentele bogate în beta-caroten (morcovi, dovleac, sfeclă, spanac), cu funcția de protecție a timusului, glanda implicată în capacitatea organismului de a se apăra;

Vitamina D (pește gras, brânzeturi grase, ouă, ficat) – nivelul scăzut de vitamina D poate compromite sistemul imunitar și ne poate expune mai ușor la răceli, gripă și alte infecții respiratorii;

Zinc (pește, carne, ouă, cereale, leguminoase și fructe uscate) – contribuie la o funcționalitate îmbunătățită a sistemului imunitar;

Condimente – majoritatea aromelor picante au o acțiune vasodilatatoare care favorizează transpirația și stabilizarea în consecință a temperaturii corpului. În special curry, curcuma, ardeiul și ardeiul iute sunt surse naturale de acid acetilsalicilic, un important ingredient activ antiinflamator.”

 

Foto: Shutterstock