Ce să mănânci când…

Ce să mănânci când...

Ai o perioadă cu multe activități? Te simți sub presiune? Ai poftă de dulce? Reține aceste combinații, pe care să le mănânci la masă, recomande de doamna doctor Ruxandra Pleșea.

 

Vei avea o zi plină la serviciu

Ce să mănânci: Cereale nerafinate și ceai negru

De ce: Alimentele cu indice glicemic scăzut, ca pâinea integrală, cereale nerafinate sau musli eliberează lent energie și ajută concetrarea. Iar ceaiul negru conține între 2 – 4 % cofeină care influențează gândirea și vigilența.

Simți nevoie de dulce, de sărat sau ambele

Ce să mănânci: Nuci, semințe, brânză sau fructe, fulgi de cocos

De ce: Să ai chipsuri și ciocolată la îndemână în perioadele în care simți nevoia de gust dulce și/sau sărat (ex: sindrom premenstrual) nu e prea bine. Mănâncă un pumn cu nuci sau fructe deshidratate. Dacă pofta de dulce persistă, mănâncă doar 2-4 bucățele de ciocolată. Mărimea porției contează.

Suferi de constipație

Ce să mananci: Cereale integrale cu semințe de in și prune uscate

De ce: Rezolvarea constipației depinde de aportul de fibre din alimentație, de hidratare și de gradul de mișcare fizică pe care îl ai. Împreună nu dau greș niciodată! În plus, ai grijă de flora prietenoasă din colon prin aportul de mâncăruri bogate în probiotice (murături în sare, iaurt natural, borș) iar constipația va deveni doar o amintire neplacută.

Înainte de o întâlnire importantă

Ce să mănânci: Salată cu pătrunjel (nu ceapă sau usturoi)

De ce: Combinația de legume în salată îți dă energie, este o masă ușoară iar pătrunjelul este un factor natural care împrospătează respirația. Mesele grele îți pot da stări neplacute de 'prea plin', moleșeală și o stare de somnolență în care nu poți să iei decizii eficiente.

Te pregătești să mergi la sala de sport

Ce să mănânci: cartof dulce copt sau fiert cu diverse condimente, alături de proteinele preferate

De ce: Mănâncă o masă bogată în carbohidrați complecsi cu două, chiar patru ore înainte de a face sport pentru a avea destulă energie să realizezi antrenamentul. Iar cu jumatate de ora înainte de antrenament, servește o gustare bogată în carbohidrați rapizi precum o banană sau un smoothie cu fructe și lapte vegetal. Evită alimentele cu multe grăsimi ca chipsurile, ciocolata, brânza grasă sau cașcavalul. Vei avea senzația de greutate în stomac, greață și te vei simți fără vlagă.

Vei ieși seara la o petrecere

Ce să mănânci: Spaghetti bolognese integrale cu multe legume și plante aromatice (ciuperci, morcovi, busuioc, oregano etc.)

De ce: Servește o masă consistentă înainte de a ieși la o petrecere unde știi că vei servi alcool. Ai nevoie de energie pentru a fii în formă și alcoolul nu te va ameți imediat dacă ai stomacul plin. La petrecere încearcă să eviți preparatele sărate, deoarece îți vor face sete și vei avea tendința să bei mai mult din ce nu trebuie.

Ești însărcinată sau ți-ai dori să devii

Ce să mănânci: Salate preparate din frunze verzi alaturi de fripturăă sau nuci

De ce: Femeile însărcinate sau care își doresc să devină viitoare mămici au nevoie de un aport mai mare de acid folic și fier față de restul persoanelor. În plus, atât nucile, cât și friptura sunt surse de proteine, esențiale în timpul sarcinii pentru dezvoltarea corectă a bebelușului.

 

Dr. Ruxandra Pleșea, Medic specialist Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, ruxandra.plesea@sana-med.ro

RUXANDRA PLESEA Low RES

Credit foto: 123rf.com