Ce, cât și când cumpărăm mâncare?

cumparaturi mancare

O cămară și un frigider bine aprovizionate sunt primul pas către un un stil de alimentație sănătos. Așadar, e important să ne facem un plan de cumpărături înainte de a da iama în rafturile supermarketurilor. A nu avea nimic la îndemână de mâncare nu înseamnă automat că vom mânca mai puțin, din contră, suntem tentați să cumpărăm haotic semipreparate, junk-food și produse ultraprocesate, iar efectele consumului lor se va vedea pe cântar mai târziu. Sau, e posibil să fii tentat să cumperi mâncare gătită sau să mergi la restaurant mai des, ceea ce se va simți „la buzunar“. Așadar, fie că știi să gătești sau nu, tot e nevoie să ai în casă ingredientele pentru o masă hrănitoare și, de ce nu, mai ieftină.

Totuși, înainte de a pleca la cumpărături, e bine să ții cont de câteva aspecte care te vor ajuta să cumperi ceea ce ai nevoie pentru a nu fi nevoit apoi să arunci mâncarea sau s-o mănânci vrând nevrând, că „oricum ai dat banii pe ea“.

Nu pleca la cumparături cu burta goală

E regula de aur, pentru că altfel vei fi tentat să arunci în coș mai multă mâncare decât ai nevoie, și poate nu neapărat cele mai sănătoase opțiuni. O masă sățioasă mai întâi și apoi la shopping de alimente.

Uită-te înainte în frigider și în cămară și vezi ce-ți lipsește

Fă o lista cu cele trebuincioase și cantitățile aproximative necesare. Investește în produse cu termen lung de valabilitate – conserve de legume, paste, ouă, condimente, ulei, snack-uri sănătoase, lactate fermentate, cereale integrale etc. Sunt esențialele pentru o masă rapidă când nu știi ce să mănânci la prânz sau la cină. Având în vedere ca nu sunt „atât“ de perisabile, le poți cumpăra în cantități mai mari o dată pe lună sau chiar mai rar.

Fă un planning alimentar

Stabilește cam câte porții de mâncare e posibil să consumi acasa pe parcursul unei săptămâni și cumpără ingredientele ca atare. Poți găti o supă de legume și friptură cu legume înnăbușite, pe care sa le împarți apoi în porții pe care le congelezi și le încălzești înainte de masă.

Umple-ți coșul cu fructe și legume proaspete

Morcovi, mere, portocale – acestea rezistă și vei avea la îndemână o gustare sănătoasă și gustoasă. Le poți cumpăra săptămânal sau chiar zilnic dacă ai piața sau supermarketul la colțul blocului. Ține cont că legumele și fructele organice se strică mai repede, așa ca fii atent la cantitatea pe care o cumperi din această categorie. Legumele care sunt pe cale să se strice se pot transforma într-o supă cremă delicioasă.

Sunt și opțiuni de alimente semipreparate sănătoase, cum ar fi hummusul, dar fii atent la termenuld exprirare. Cu cât este mai îndelungat, cu atât au mai mulți i și zahăr.

Nu cumpăra produse doar pentru că sunt la promoție

Poate nu-ți trebuie un six pack de iaurt de fructe sau două cutii de bomboane de ciocolată la preț de una. Te vei simți obligat să le mănânci apoi.

Încearca să-ți stabilești un meniu pe baza recomandărilor generale ale nutriționistilor și să-ți alcătuiești mesele pe baza acestora

Specialiștii recomandă cel puțin două porții de pește pe săptămână, iar dacă îți place carnea de pui, alege-o pe cea fără piele, iar dintre celelalte tipuri de carne, alege-le pe cele fără grăsime.

Fă-ți provizii de legume și fructe congelate, în cazul în care rămâi fără opțiuni proaspete – vei avea o garnitură rapidă sau un smoothie sănătos și gustos.

Opinia specialistului

 Dr. Florin Ioan Bălănică, MBA, CDN Specialist în Medicină Personalizată, Nutriţie şi Nutrigenomică

Fructele cu coaja groasă, brînzeturile și lămâile – indispensabile

Legumele și fructele proaspete sunt necesare în dieta zilnică și indispensabile dacă vrem să avem un trai sănătos. Ma ales fructele cu coaja groasă – bananele, merele și fructele de avocado intră în această categorie de alimente. Sunt minunate, deoarece pot fi păstrate în frigider timp de mai multe zile și sunt foarte sățioase. Le poți consuma crude, potolindu-ți astfel foamea până la ora cinei. Mai mult, sunt alimente ideale pentru copii. Apoi, nu aș exclude brânzeturile, și ele extrem de importante pentru aportul de calciu din organism. Lămaile, de asemenea, nu ar trebui să ne lipsească din frigider.

 

Loading...