Vorbind sincer, există unele alimente care sunt mai gustoase raw, crude și negătite, în timp ce altele capătă o savoare mai plăcută dacă sunt gătite.

Care să fie oare mai bune pentru organismul nostru, mai sănătoase?

Mai știm și că cele raw au mai multe vitamine, iar unele alimente ajung mai sărace din punct de vedere nutritiv după ce au fost gătite.

Dar mai este și cazul în care cele gătite dobândesc mai multe astfel de substanțe.

Fiecare dintre adepți susține că varianta lor este mai bună și mai sănătoasă și nu au mare încredere în cealaltă.

Băutura tonică pe care să o bei dimineața. Află ce efecte are pentru organism

Care este mai sănătoasă – mâncarea raw sau cea gătită?

Cum funcționează dieta raw

Multe diete cu alimente raw conțin până la 70% alimente raw – aici includem fructele, legumele, nucile și semințele, alimente fermentate printre altele.

Un procentaj scăzut de persoane care mănâncă organic și negătit consumă și lactate, poate și pește sau carne crudă.

Se spune că prin gătire se distrug enzimele și mulți nutrienți.

Poate fi cam greu să urmezi o astfel de dietă strictă, tocmai de aceea sunt puține persoane care se încumetă la așa ceva.

Riscul potențial al alimentelor negătite

Există anumite riscuri de contaminare bacteriană atunci când mănânci alimentele crude, indiferent care sunt ele.

Alege cu grijă sursele de unde procuri alimentele pe care le consumi.

Ce se întâmplă cu alimentele în timpul preparării

Alimentele crude, raw, conțin, de obicei, enzime ce ajută la digestie.

Aceste enzime sunt sensibile la căldură și se pierd în timpul procesului de gătire.

Adepții alimentației raw susțin că prin gătire corpul este forțat să producă mai multe enzime pentru digestie, ceea ce poate fi în detrimentul sănătății.

Oamenii de știință nu pot susține această afirmație.

Prin gătire se pierd unii nutrienți precum vitaminele solubile în apă ca vitamina C și B. Vitamina A este mai puțin afectată, la fel și D, E, K.

De asemenea, mulți nutrienți sunt pierduți prin fierbere, gătirea la aburi, baie de ulei sunt mai eficiente.

Cu cât alimentele sunt mai expuse focului, cu atât se pierd mai multe vitamine și minerale.

Care este mai sănătoasă – mâncarea raw sau cea gătită?

Alimentele gătite – beneficii

Alimentele gătite sunt mai ușor de mestecat, de digerat, ceea ce face ca organismul să absoarbă mai eficient nutrienții existenți.

Cerealele și legumele conțin diverși anti-nutrienți și sunt recomandate spre a fi consumate gătite.

Prin gătirea legumelor, antioxidanții ca luteina, licopenul și betacarotenul să fie disponibile pentru organism.

Procesul de gătire ajută la distrugerea microorganismelor și bacteriilor din anumite alimente pentru a preveni îmbolnăvirile.

Riscul de contaminare este mai ridicat în cazul consumului de carne crudă, ouă, pește, lactate, toate crude.

Riscul există și în cazul consumului de roșii, salată sau spanac crud.

Alimente pe care trebui să le mănânci crude

Usturoiul – are proprietăți anticancer

Ceapa – previne bolile cardiovasculare

Varza – are enzime cu proprietăți anticancer, extrem de sensibile la căldură

Broccoli – are proprietăți anticancer

Anghinarea – 10 beneficii și proprietăți pentru organism

Alimente bune de consumat gătite

Morcovi – le crește nivelul de betacaroten

Roșiile – le crește nivelul de licopen, un antioxidant

Ciupercile – prin gătire le scade conținutul de agaritină, un potențial carcinogen

Spanacul – cel gătit are mai mult calciu, zinc, fier, magneziu

Cartofii – nu pot fi digerați dacă sunt consumați cruzi

Carnea – prin gătire sunt distruse bacteriile care ne pot îmbolnăvi (este valabil pentru orice fel de carne)

Legumele – conțin natural toxine numite lectine, care dispar dacă legumele sunt ținute în apă și apoi gătite.

Îți punem la dispoziție un dicționar medical de boli, semne, simptome și metode de tratament, care să te ajute să afli mai multe despre corpul tău și despre modul în care el funcționează.

Sursa foto