Care este diferența dintre respirația aerobică și respirația anaerobică

Care este diferența dintre respirația aerobică și respirația anaerobică

Respirația aerobică și respirația anaerobică sunt două tipuri de respirație celulară prin care celulele le pot folosi să producă energie, în funcție de oxigen. Ce trebuie să știi despre aceste tipuri de respirație.

Semnificația literală dintre aerobic și anaerobic constă în faptul că primul proces este realizat cu oxigen, în timp ce acesta din urmă nu are oxigen.

Citiți mai departe pentru a afla mai multe diferențe între aceste două tipuri de respirație.

Diferența dintre respirația aerobică și respirația anaerobică

1. Oxigenul

Prezența oxigenului în celule determină tipul de respirație celulară și, în acest caz, respirația aerobă utilizează oxigenul pentru a produce energie sub formă de ATP, cu apă și dioxid de carbon ca produse secundare.

Dacă oxigenul este absent, celulele produc încă energie, de această dată folosind respirația anaerobă.

În timpul respirației aerobe, oxigenul (O2) reacționează cu zahărul sau glucoza (C6H12O6) producând dioxid de carbon (CO2), apă (H2O) și energie (ATP).

În timpul respirației anaerobe, atunci când nu există suficient oxigen, celulele descompun glucoza în acid lactic (C3H6O3) și energie (ATP).

Acest proces eliberează mai puțină energie decât respirația aerobă.

Cum să-ți întărești sistemul imunitar împotriva bolilor și infecțiilor

2. Producția de energie

Deși ambele procese produc energie, mai multe molecule ATP sunt generate de respirația aerobă decât cea anaerobă.

Fiecare moleculă de glucoză generează 38 de molecule de ATP în timpul metabolizării aerobe.

În schimb, o moleculă de glucoză produce numai 2 molecule ATP în timpul metabolizării anaerobe.

3. Produse secundare

Respirația aerobă produce apă și dioxid de carbon ca produse secundare, care sunt ușor de eliminat de către organism.

Cu toate acestea, respirația anaerobă, care apare de obicei în timpul exercițiilor intense, are ca rezultat producerea de acid lactic, care se poate acumula în mușchi și poate provoca crampe musculare.

Ce sport folosește respirația aerobică și anaerobică

Există multe tipuri de activități sportive, de la jogging la sprint, înot la scufundări și multe altele.

Indiferent de exercițiile pe care le faceți, corpul are nevoie de energie.

Efectuarea exercițiilor ușoare până la moderate face uz de respirația aerobă pentru a produce energie pentru organism, în timp ce instruirea intensă poate necesita respirație anaerobă atunci când cantitatea de oxigen nu este suficientă pentru a produce energie.

Respirația aerobică

Exercițiile cardio, care implică menținerea unei frecvențe cardiace constante la 60-80% din maximum, utilizează respirația aerobă deoarece există suficient oxigen pentru a susține puterea musculară.

Activitățile sportive care utilizează metabolismul aerobic includ alergarea la distanță, înotul, ciclismul și jogging-ul.

Cum faci sport în perioada menstruației

Respirația anaerobică

Activitățile intense și activitățile sportive care utilizează multă energie în perioade scurte de activitate necesită de obicei o respirație anaerobă, care oferă o sursă imediată de putere.

Acest proces este necesar în special în activitățile care măresc rata cardiacă peste 80% din valoarea sa maximă.

Exemple de sporturi anaerobe includ fotbal, sprint și lupte.

Cu toate acestea, mulți atleți folosesc atât aerobic cât și respirația anaerobă în timpul sportului pentru a produce energie.

Îți punem la dispoziție un dicționar medical de boli, semne, simptome și metode de tratament, care să te ajute să afli mai multe despre corpul tău și despre modul în care el funcționează.

Sursa foto