Sunt produse incluse în meniul majorității oamenilor. Sarea, zahărul, lactatele și peștele sau indispensabila apă., despre toate este bine să mai afli câte ceva.

Sarea în bucate te face să mănânci mai mult

Adăugarea unui praf de sare sau a unei cantități moderate îmbunătățește gustul preparatelor, dar trebuie să ai grijă să nu exagerezi. Sarea te poate face să mănânci mai mult decât organismul tău are de fapt nevoie. Spre exemplu, atunci când ai o bucată de friptură cu grăsime și adaugi sare, cel mai probabil o vei mânca pe toată sau vei servi chiar mai mult. De asemenea, sarea duce la creșterea tensiunii arteriale și este implicată în apariția bolilor cardiovasculare și osteoporoză.

Zahărul adăugat creează dependență

Cele mai multe produse din comerț conțin și zahăr. Chiar dacă nu sunt deserturi, ci alimente incluse în mesele obișnuite. Iar prăjiturile, plăcintele, fursecurile de la cofetării, acestea au în compoziție mai mult zahăr decât ai adăuga când le prepari acasă. În timp, zahărul poate duce la diabet și obezitate.
”Zahărul ascuns în alimente, da, este adăugat intenționat (deoarece creează dependență) și în alimente în care în teorie nu are ce căuta (mezeluri, hamburgeri, pastrame), în general sub formă de glucoză, deztroză sau zahăr. Învățați să citiți etichetele alimentelor!”, atrage atenția dr. Gabriela Man.

Deshidratarea poate da semne de foame

Iar și iar se pune accent pe hidratarea corectă a organismului. Mai ales în perioada de vară. Și poate nu știai, dar deshidratarea îți poate da și o senzație falsă de poftă de mâncare. Așa că mai bine bea un pahar cu apă, așteaptă 10-20 de minute și abia apoi vezi dacă încă îți este foame. ”Vara pe caniculă trebuie consumate 40 ml apă/kilogram corp; adică, la o persoană de 70 kg, 2,8 litri apă. Un semn clar de deshidratare, de aport insuficient, este culoare galbui închis a urinei.”, explică medicul.

Atenție la mercurul din pește

Una dintre cele mai recomandate alimente în orice perioadă a anului este peștele. Totuși, în cazul celui oceanic, dacă este consumat prea des, mercurul pe care acest aliment îl conține este toxic și poate duce la intoxicații serioase. ”Pentru a evita consumul de doze mari de metale grele, ideal ar fi consumul de pește oceanic mic (ex: sardine), mai rar pești mari. Și, periodic, detoxifieri cu iarbă de grâu și lucernă (dimineața, pe stomacul gol, 1 linguriță iarbă de grâu pulbere plus 1 linguriță de lucernă pulbere, într-un pahar de apă, cură de 30 zile). Cele două au capacitatea de a elimina metalele grele acumulate în diverse țesuturi din organism.”, recomandă specialistul.

Lactatele cu 0,1% grăsimi nu reprezintă cea mai bună alegere

Dintre variantele lactate, toate merită consumate cu un conținut moderat de grăsime, de până în 3,5%, față de opțiunile cu 0,1% grăsime. Consumă iaurturi integrale, naturale, chefir, nu lactate degresate.

Nu elimina sarea! Aportul de 5 g sare/zi este optim

”Este adevărat că sarea dă un gust bun preparatelor alimentare și te poate îmbia să manânci mai mult, însă și un regim alimentar complet desodat nu este o opțiune sănătoasă. Un aport de 5 g sare/zi este optim. Recomand sarea de mare, sarea de guerande sau sarea de hymalaia. Conțin mai puțin sodiu și mult mai multe minerale decât sarea de ocnă, care este în exclusivitate clorură de sodiu.” (Dr. Gabriela Man, medic specialist în siguranța alimentului și sănătatea populației, SlăbeștiMâncând.ro)

nutritionist Gabriela_Man

Dr. Gabriela Man

Credit foto: Shutterstock