Beneficiile postului intermitent

beneficii beneficii post intermitent

Postul intermitent este un obicei alimentar în care se alternează perioadele de masă cu cele de pauză. Există mai multe tipuri ale acestei proceduri, cum ar fi proporția 16/8 sau 5:2, adică 16 ore din 24 nu se consumă nimic, toate mesele fiind luate în cele 8 ore, iar 5:2 presupune ca în cinci zile pe săptămână să se urmeze un program obișnuit de masă, iar în celelalte două să se consume doar câte 500-600 de calorii pe zi.

Numeroase studii dovedesc beneficiile pe care aceste modalități de alimentație le au asupra organismului, printre care- reglarea hormonală, scăderea în greutate și remodelarea corporală sau reducerea riscului apariției inflamațiilor și a diabetului.

Postul intermitent influențează în mod pozitiv funcționarea celulară și a hormonilor

Când faci o pauză îndelungată între mese, creierul inițiază un proces de reparare celulară și de schimbări hormonale care duc la activarea arderilor depozitelor de grăsime din corp: nivelul insulinei scade semnificativ, ceea ce facilitează arderea grăsimilor, la fel ca și mărirea nivelului de hormoni de crestere, care accelerează, de asemenea, arderea grăsimilor și câștigul de masă musculară, iar celulele se curăță de toxine mai repede.

Postul intermitent favorizează slăbirea și reducerea stratului de grăsime de pe abdomen

Majoritatea celor care apelează la acest tip de alimentație vizează scăderea în greutate, produsă în urma scăderii numărului meselor sau a cantității de mâncare ingerată. Rata metabolică crește cu 3,6 pâna la 14%, ceea ce ajută la arderea calorică mai pronunțată. Așadar, se acționează pe două fronturi în vederea slăbirii – reducerea caloriilor și arderea acestora în cantitate mai mare.

Se pierde din circumferința taliei, iar reducerea masei musculare nu este atât de accentuată ca la un simplu regim de slăbire hipocaloric.

Postul intermitent reduce rezistența la insulină și scade riscul apariției diabetului de tip II

Pauza între mese are beneficii majore în ceea ce privește rezistența la insulină și reduce drastic nivelul de zahăr din sânge, elemente ce definesc diabetul. De asemenea, postul intermitent protejează împotriva afecțiunilor renale, unele dintre cele mai severe complicații ale diabetului.

Postul intermitent reduce stresul oxidativ și inflamațiile din organism

Stresul oxidativ este primul pas către accelerarea îmbătrânirii și a apariției bolilor cronice și implică alterarea proteinelor și a ADN-ului de către radicalii liberi, dar postul intermitent contribuie la clădirea rezistenței organismului în fața acestuia. De asemenea, sunt reduse și inflamațiile, răspunzătoare de multe dintre bolile comune.

Postul intermitent ajută la buna funcționare a creierului

Datorită alimentației cu pauze mari între mese, este favorizată creșterea celulelor nervoase și a nivelului unui hormon din creier care, dacă scade, declanșeaza episoade de depresie și diverse  alte probleme.

Opinia specialistului

Andreea Zegheanu, nutriționist – www.zeandreea.com

andreea zegheanu nutriționist

Postul intermitent le este contraindicat persoanelor cu patologii digestive

Țesutul adipos de care toată lumea încearcă să se descotoroseasc nu e altceva decât un depozit de energie. Ca să îi reduci dimensiunile trebuie să folosești energia, iar calea cea mai sigură de a accesa depozitul este printr-un deficit: mâncare mai puțină, mișcare mai multă, indiferent de strategia prin care alegi să faci asta.

Postul intermitent duce la un astfel de deficit caloric deoarece adepții, limitați fiind de capacitatea stomacului, de sațietate și de orar, vor consuma mai puține calorii la finalul zilei. Studiile au arătat faptul că, la subiecții sănătoși, rezultatele în materie de slăbire nu vor fi superioare unui regim hipocaloric, echilibrat și variat.

În timp ce acest stil de alimentație poate fi ușor de menținut de către cei care se confruntă cu un orar de lucru aglomerat sau cei care pur și simplu nu resimt foamea decât în anumite perioade ale zilei, postul intermitent le este contraindicat persoanelor cu patologii digestive (gastrită, ulcer gastric), afecțiuni ale tiroidei sau derelglări de comportament alimentar.

Photo by Charles Deluvio on Unsplash