Beneficiile pentru sănătate ale unei diete vegetariene

beneficiile dietei vegetariene

O dietă vegetariană poate fi o experiență benefică pentru sănătate, deoarece această modalitate de alimentație e asociată cu un aport mai mare de fibre, de acid folic, de vitamina C și E, de magneziu, de grăsimi nesaturate etc, ceea ce duce, în final, la un nivel mai scăzut al colesterolului, o greutate aflată în parametri normali, o tensiune arterială scăzută și un risc redus de dezvoltare de boli cardiovasculare sau de cancer. 

Studiile au arătat că vegetarienii (cei care consumă, le lângă legume, fructe, nuci, semințe, și ouă, pește și lactate) și veganii înregistrează un indice al masei corporale mai scăzut decat al omnivorilor. Indicele de masă corporală (IMC) reprezintă indicatorul oficial de calculare a greutăţii corporale ideale în funcţie de o anumită înălţime dată, fiind, practic, un raport bazat pe greutatea şi înălţimea fiecărei persoane.

beneficiile dietei vegetariene

Tot studiile au dovedit ca o dietă vegetariană bazată pe consumul de migdale, proteine din soia, alimente bogate în fibre precum ovăzul și orzul, legume cu frunze verzi si uleiuri vegetale poate influența în mod pozitiv nivelul colesterolului, la fel cum ar face-o medicamentele special concepute pentru acest lucru. 

De asemenea, o dietă vegetariană a fost legată și de reducerea riscului de apariție a diabetului de tip II, mai des întâlnit printre consumatorii avizi de carne. 

Totuși, aceste beneficii nu apar peste noapte, odată ce te oprești din mâncat carne.  Dieta vegetariană dă cele mai bune rezultate dacă este asociată cu un stil de viață sănătos, în ansamblu, fără fumat și fără consum ridicat de alcool. 

Dacă ai hotărât să urmezi un regim de viață vegetarian, trebuie să ai în vedere următoarele aspecte: 

– o schimbare graduală a felului în care te alimentezi. Renunțarea bruscă la o grupă de alimente poate afecta sistemul digestiv, iar mușchilor le poate lua mai mult timp să se refacă, în lipsa proteinelor de origine animală. Carnea va fi înlocuită treptat cu legume (fasole, linte), fructe, cereale integrale, nuci. 

– specialiștii recomandă varietatea. Un meniu ar trebui să cuprindă, pe lângă cele amintite mai sus, și ouă și produse lactate, cele care oferă aportul de vitamina B12.

– asigurați-vă că aveți un aport suficient de vitamina D, mai ales dacă expunerea la lumina soarelui e redusă.

– nu lăsați ca pofta de carne, dacă aceasta apare, să fie anihilată de gustări formate din dulciuri cu zahăr sau bogate în grăsimi trans.

 

Opinia specialistului

Lavinia Melania Bratu, Lect.dr. biolog, psiholog clinician, consilier nutriție

www.laviniabratu.ro, lavinia.melania.bratu@gmail.com

Adaptare la schimbare

Ce bine ne-ar prinde ca atunci când adoptăm o anumită dietă să știm exact de ce facem alegerea respectivă. Asta presupune o claritate și, mai apoi, un proces de cercetare, prin care să fim adaptați schimbării. Așa se întâmplă și cu cei care se îndreaptă către un stil de viață vegetarian sau vegan. Am avut pacienți care au renunțat la proteina animală, înlocuind-o cu mulți carbohidrați. Asta nu le-a făcut bine în timp, chiar s-au îngrășat. Alții au făcut schimbarea, au căutat să știe cum pot înlocui optim proteina animală și au reușit. Se simt foarte bine! Sunt adepta acestui mod de viață, chiar dacă, poate, nu se potrivește oricui. Dacă legăm adoptarea acestui stil nutrițional și de o dorință de creștere și accesare a inteligenței spirituale, cu atât mai mari și benefice vor fi schimbările. 

 

Foto: Shutterstock