Oamenii de știință consideră că anumite componente conținute de ceapă și de usturoi scad șansele de apariție a cancerului și a bolilor de inimă. Studiile arată că un consum de 10 grame pe zi de ceapă sau de usturoi este asociat cu un risc mai scăzut de apariție a cancerului de prostată, iar usturoiul, în special, previne apariția tumorilor precanceroase (polipi) în intestinul gros. Se pare că apariția cancerului este strâns legată de distrugerea ADN-ului, distrugere indusa adesea de toxinele din mediul înconjurator. Studiile dovedesc că un consum de câteva lingurițe de usturoi și de ceapă pe zi crește nivelul de enzime-cheie care înlătură toxinele din celule de sânge ale unei femei sănătoase.

Un alt studiu a arătat că ceapa sotată crește rezistența celulelor sângelui și înlătură afecțiunile ADN-ului. Chiar dacă mult timp s-a considerat că un consum constant de usturoi ar putea contribui la reducerea nivelului de colesterol, se pare că acest lucru nu poate fi susținut până la capăt, dar usturoiul poate avea beneficii asupra scăderii riscului de apariție a bolilor de inimă. Consumul regulat de usturoi reduce depozitele de calciu și grosimea plăcii de pe artere, ceea ce previne apariția cheagurilor de sânge și optimizează circulația sângelui.

De asemenea, usturoiul are proprietăți anti-microbiene și anti-bacteriene. Încă din antichitate, usturoiul era un tratament antibiotic pentru afecțiunile bacteriologice, fungice și infectiile cauzate de paraziți. Extractul de usturoi diluat poate ajuta la eliminarea paraziților intestinali la copii.

 

Pentru ca usturoiul și ceapa să aibă efecte benefice asupra sănătății, se recomandă consumul a două lingurițe pe zi în stare proaspătă.

 

Opinia specialistului

Andreea Zegheanu, nutriționist

andreea zegheanu nutriționist

Consumați ceapa și usturoiul în stare proaspătă!

Este foarte important să știm că beneficiile aduse de un consum regulat de ceapă și de usturoi sunt maximizate dacă acestea sunt consumate sub formă crudă. Tăierea, mărunțirea sau strivirea lor cu 10-15 minute înainte de consum va duce la activarea unor enzime și formarea de noi compuși cu rol benefic pentru sănătate. În orice caz, prepararea termică de scurtă durată păstrează o mare parte din fitonutrienți, deci putem să le gătim și să păstrăm beneficiile atâta timp cât sunt adăugate la finalul procesului de preparare.

În plus, în cazul cepei, este de preferat să păstrăm cât mai mult din partea comestibilă atunci când o decojim. Straturile superficiale (de la exterior) înmagazinează o concentrație mai mare de compuși organici cu sulf.

 

Foto. Shutterstock, arhiva personala