Cartofii nu se bucură de prea mare popularitate când vine vorba de o dietă concepută pentru controlul greutății, dar acest lucru se întâmplă doar din cauza faptului că majoritatea tindem să-i gătim cu multă grăsime, ceea ce le anulează din beneficiile asupra siluetei și a sănătății noastre. Cartofii noi sunt bineveniți în alimentație, mai ales în plin sezon, deoarece conțin multe minerale și vitamine –  vitamina C, vitamina B1, responsabilă de eliberarea de energie, acid folic, recomandat mai ales femeilor însărcinate și, în plus, cartofii sunt săraci în grăsimi nesănătoase.

Vitamina C conținută de cartofii noi ajută organismul în lupta contra efectelor negative ale stresului, împotriva infecțiilor, a alergiilor și a astmului. De asemenea, cartofii noi mai conțin vitamina B6, cea care ajută la formarea celulelor roșii din sânge și la întărirea sistemului nervos și a celui imunitar. S-a mai dovedit și că vitamina B6 are beneficii în ameliorarea tensiunilor premenstruale, a astmului și a diabetului.

cartofi noi

Fiecare celulă din organism are nevoie de potasiu pentru a funcționa corespunzător, iar cartofii noi sunt o sursă bună pentru acest mineral. Fibrele conținute de aceste legume, mai ales cele din coajă, ajută la diminuarea riscului de cancer la colon. Se recomandă, de asemenea, un consum moderat de piure de cartofi în alimentația copiilor mici sau a persoanelor aflate în convalescență, deoarece acesta se digeră ușor si are un gust plăcut. În plus, piureul este o formă de preparare recomandată celor care suferă de constipație, deoarece cartofii conțin fibre solubile, care ajută la amelioarrea acestei afecțiuni.

 

Se recomandă, pe cât posibil, evitarea gătirii cartofilor noi prin prăjire în mult ulei, deoerece nu numai acesta că alterează profilul lor nutritiv, însă prepararea termică la temperaturi înalte, un timp îndelungat, poate duce la formarea de acrilamidă – un compus toxic, cancerigen, spun specialiștii.  ”Fierberea în coajă, gătirea la aburi sau la microunde și coacerea la cuptor sunt tehnici care conservă foarte bine proprietățile nutriționale, subliniaza nutriționistul Andreea Zegheanu.

 

Opinia specialistului

Andreea Zegheanu, nutriționist

andreea zegheanu nutriționist

 

Cartofii noi și controlul greutății

Când vine vorba de regimurile de slăbire, cartofii sunt printre primele alimente puse pe lista neagră. Într-adevăr, marea majoritate caloriilor vin din carbohidrați, însă în cadrul unei mese echilibrate, absorbția acestor glucide este mult mai lentă, iar impactul asupra glicemiei similar cu al cerealelor integrale sau al altor alimente cu indice glicemic scăzut considerate sănătoase și acceptate pe lista albă.

„Cartofii nu trebuie consumați cu carnea” este 100% un mit –  proteinele din carne întârzie absorbția glucidelor și te vor menține sătul o perioadă mai lungă de timp. Același lucru se întamplă și când mâncămcartofii  alturi de o cantitate mică de grăsimi nesaturate, adăugăm acizi organici în combinație (lămâie, oțet) sau îi mâncăm reci. Nu numai că ne ajută să slăbim, dar este sunt și mult mai nutritivi.

Foto: Shutterstock