Băuturi răcoritoare de vară, cu bune și rele

Băuturi răcoritoare de vară, cu bune și rele

Ce bei vara ca să te revigorezi? Preferi băuturi răcoritoare dulci acidulate, cu pulpă de fructe sau ceaiurile cu arome dintre cele mai diverse?

În anotimpul cald, sucurile comercializate pe piaţă sunt printre cele mai solicitate produse. Atât datorită gustului dulce, cât şi pentru senzaţia de răcorire pe care o dau atunci când sunt abia scoase de la frigider. Însă fiecare dintre acestea pot fi indicate sau mai puţin, în funcţie de conţinutul lor.

Sucuri neacidulate – Aceste produse au conţinut substanţial de zahăr, în majoritate cu arome artificiale adăugate şi pot aduce siluetei kilograme în plus cu uşurinţă, dacă nu există un control strict asupra cantităţii. Însă cum o alimentaţie sănătoasă, conform părerii majorităţii nutriţioniştilor, constă în consumul produselor alimentare diversificate în cantităţi moderate, şi băuturile răcoritoare pot face parte dintr-un meniu, dar sunt cantităţi mici.

Răcoritoare de tip cola – Răcoritoarele, pentru că sunt produse în principal din apă, pot acoperi necesarul zilnic (de aproximativ 2 litri) de lichide, potolind setea. Pe de altă parte, însă, acestea furnizează zaharuri, iar acidul din ele poate da deseori stare de balonare. De asemenea, multe băuturi răcoritoare conţin cofeină, dar în cantitati mici. O cantitate de 100 ml de astfel de suc conţine aproximativ un sfert din conţinutul de cofeină al aceleiaşi cantităţi de cafea şi aproape jumătate din cel al unui ceai.

Băuturi cu pulpă de fruct – Sucurile îmbuteliate şi pasteurizate, deşi reţin carbohidraţii şi mineralele, au prea puţine vitamine, enzime, antioxidanţi şi fitonutrienţi, indiferent cât de bio sau natural ar scrie pe cutie. Sucurile de fructe şi legume, de sezon şi proaspăt stoarse sunt cele mai bune. Fructele şi legumele se pun în blender, iar pasta rezultată se diluează cu apă. Cu cât un fruct este mai colorat, parfumat şi gustos, înseamnă că şi cantitatea de substanţe benefice este mai mare. În general, este bine ca aceste sucuri să fie băute pe stomacul gol, dar trebuie testată toleranţa, treptat, cu cantităţi mici, de aproximativ 50 de mililitri.

Răcoritoare dietetice – Băuturile de tip light sau zero conţin îndulcitori, ca stevia sau aspartam, care au puţine calorii şi o putere de îndulcire mult mai mare decât a zahărului. Persoanele care urmează diete de slăbire şi care vor să îşi ţină greutatea şi glicemia sub control sunt cele mai des întâlnite consumatoare. Totuşi, este bine să fie băute doar din când în când.

Ceai – Produsele de băut ca ceaiurile comercializate la sticlă şi cutie, scoase de la gheaţă, sunt foarte solicitate în perioada de vară. Ceaiul verde, cu lămâie, cu piersică, cu fructe de pădure, o mulţime de opţiuni care ţin de sete şi sunt plăcute la gust. Pe plajă, la terasă sau acasă, ceaiul este bun şi hidratant, mai ales dacă ne facem o obişnuinţă din a bea varianta naturală, prospăt preparată şi fierbinte. Acesta este de altfel un truc folosit în ţările cu temperaturi foarte ridicate. Ceaiul băut fierbinte oferă, după doar câteva minute, o minunată senzaţie de răcorire.

Sursa foto: 123rf.com