Dr. farmacist Ovidiu Bojor observă că fructele și frunzele de alun au nenumărate acțiuni binefăcătoare: astringente, nutritive, antihemoragice, depurative, febrifuge. Sunt un bun tonic stomacal, favorizează digestia și combat viermii intestinali.

Frunzele de alun, antihemoragice

Frunzele de alun sunt utilizate ca tonifiante venoase în tratamentul varicelor și edemelor. Au efect antihemoragic și măresc rezistența vaselor capilare. Astfel, combat aspectul neplăcut de ”vinișoare” pe picioare. Se face o infuzie dintr-o lingură de frunze la o cană cu apă și se beau două-trei căni pe zi. Se mai poate folosi sub formă de extract fluid și se iau 60-80 de picături pe zi, amestecate în puțină apă. Extern, se folosește în comprese cu scopul de a combate inflamațiile. Se prepară o infuzie concentrată din patru linguri de frunze uscate și mărunțite la 1 litru de apă. Se strecoară și se răcește, după care se înmoaie un material natural (in, bumbac). Se stoarce și se aplică pe zona afectată. Scoarța se utilizează în febra intermitentă, ca sudorific și ca astringent. Se prepară un decoct dintr-o lingură de scoarță mărunțită la o cană de apă și se beau una-două căni pe zi. Infuzia din muguri e indicată în caz hepatită și afecțiuni pulmonare, ca depurativ. Se prepară dintr-o linguriță la o cană cu apă. Se beau două căni pe zi.

Alunele, energizant natural

Alunele au o valoare nutritivă foarte mare. Sub aspect energetic, 100 g de alune, conțin 690 kcal, din care se absorb 89 %. De aceea, sunt recomandate ca energizant convalescenților, copiilor în perioada de creștere, persoanelor anemice, femeilor în timpul sarcinii, persoanelor de vârsta a treia, sportivilor și celor care fac mult efort fizic. Alunele se consumă ca atare sau măcinate în amestec cu părți egale de miere. Foarte important: cele mai bune pentru sănătate sunt alunele crude, nesărate. Cele sărate și prăjite au nenumărate contraindicații (printre care hipertensiunea, bolile cardiace, renale etc.). Poți prepara un supliment nutrițional gustos și sănătos, indicat copiilor, dar și adulților care fac efort fizic. Ar putea fi o gustare potrivită atunci când faci un traseu montan. Amestecă în părți egale alune, nuci, granule de soia fierte, stafide și miere.

Sursa foto: Baker County Tourism / flickr.com