Vânzătorii ambulanţi de pe plajă te ispitesc cu fel şi fel de produse tentante, dar majoritatea nu sunt sănătoase. Sucuri carbogazoase, chipsuri, gogoşi, îngheţate, mere caramelizate sau sandvișuri, consumate singure sau în combinaţie cu altele îţi pot cauza indigestii, arsuri la stomac, stări de greaţă sau alergii. Află de ce să te fereşti şi cu ce să înlocuieşti!

 

Taie de pe listă

Apa foarte rece – poate duce la o reacţie vagala cu vasoconstricţie generalizată şi senzaţie de durere de cap, ameţeală, vărsături, dar şi la amigdalite, faringite etc. care apar din cauza unei vasoconstricţii locale. Ideal ar fi ca apa să fie băută la o temperatură de confort pentru organism (apa este percepută rece la 20-22C), în cantităţi mici şi repetate. Apa necesară pentru rehidratare poate ajunge până la 3-4 litri/zi, compensând pierderile mari prin transpiraţie.

Alimente perisabile – Lactatele, prăjiturile, etc. se degradează foarte repede la expunerea solară prin germenii care sunt favorizaţi să se înmulţească la temperaturi mari: Salmonela, Escherichia Colli, stafilococi, streptococi şi alţi germeni care provoacă afecţiuni digestive grave.

Alimente cu grăsimi (slănină, carnea grasă, brânză grasă) – solicită un efort suplimentar de digestie şi pot duce la o stare generală alterată cu greţuri şi vărsături. Este absolut necesar apelul la medic iminent!

Condimente – Prin efectul iritativ, condimentele pot produce accentuarea tranzitului intestinal, consecutiv cu diaree şi accentuarea deshidratării. Apa proprie organimului este folosita şi la procesele metabolice de “detoxifiere” a acestor substanţe.

Cafea – Este un diuretic uşor, însă asocierea unui consum excesiv cu aport hidric deficitar şi cu căldura excesivă de pe plajă poate duce la deshidratare cu senzaţie de vertij ortostatic (ameţeală la ridicarea în picioare), transpiraţii reci, etc.. Acestea sunt şi efect al luptei organismului de a contracara efectele deshidratării pe tensiunea arterială.

Alcool – Contrar a ceea ce se crede (mai bei o bere, un vin rece, etc.), consumul unor băuturi alcoolice la plajă duce la accentuarea deshidratării produsă prin procesele metabolice pe care le iniţiază, dar şi prin vasodilatatie. Vazodilataţia produsă de alcool duce la o accentuare a transpiraţiei şi a pierderilor de lichide, minerale, etc..

 

Ce să consumi!

Apă minerală plată – Are rol importantant în rehidratarea organismului expus la razele solare, căldura şi diferenţe termice (cald – pe plajă, rece – în apă), dar şi în reconstituirea mineralelor pierdute prin transpiraţia intensivă sau chiar prin arsurile provocate de razele solare.

Fructe – Sunt alimente excelente pentru plajă, mai ales când efortul fizic prin lupta cu valurile şi înotatul suprasolicită organismul. Alimente usoare, uşor digerabile, fructele şi legumele sunt preferate la plajă pentru uşurinţa transportului şi a păstrării timp de 2-3 ore sub căldura soarelui.

Lactate – În zilele de mers la plajă aduc un aport de calciu în condiţiile expunerii la soare şi a formarii vitaminei D. Dezavantajul major al acestor produse lactate este perisabilitatea ridicată.

Dr. Ciprian Constantin

dr. Ciprian Constantin, Şef Departament Nutriţie şi Diabet – Spitalul Militar Central ”Carol Davila”

Credit foto: Flickr.com