Oamenii care înlocuiesc în alimentație grăsimile saturate, în principal din carne și din produse lactate, cu diverși carbohidrați rafinați nu reduc în acest fel riscul de apariție a bolilor de inimă. Pe de altă parte, persoanele care înlocuiesc grăsimile saturate cu cele nesaturate (găsite în uleiurile vegetale și în fructe cu coajă lemnoasă) sau cu cereale integrale reprezintă o bună protecție pentru inimă. În acest fel poate fi redus riscul de apariție a bolilor cardiace, susține un studiu recent.

Înlocuiește minimum 5% din grăsimile saturate

Profesorul de nutriție și epidemiologie Frank Hu și colegii săi, specialiști în domeniul nutriției la Școala de Sănătate Publică Harvard TH Chan, au studiat chestionarele completate de peste 82.000 de femei și aproape 43.000 de bărbați, la un interval de patru ani, cu privire la alimentația lor. Toți acești oameni nu sufereau la început de diabet zaharat, boli cardiovasculare sau cancer. Ulterior s-au ivit aproximativ 7600 de cazuri de boli coronariene. Estimarea specialiștilor este că înlocuirea a minimum 5% din aportul de grăsimi saturate cu cele sănătoase sau cu carbohidrați din cereale integrale duce la un risc mai mic cu până la 25% de îmbolnăvire de afecțiuni ale inimii. Analizele studiului au luat în considerare și factori ca vârsta, indicele de masa corporală, fumatul și activitatea fizică.

Grăsimile sănătoase au efect cardioprotector

Am cerut părerea și a unui medic specialist român, dr. Șerban Damian, pentru a cunoaște opinia sa.

Acesta spune că ”una dintre greșelile nutriționale făcută în ultimii zeci de ani a fost limitarea grăsimilor saturate, cu creșterea aportului de carbohidrați simpli, ceea ce explică într-o măsură destul de mare explozia cazurilor de obezitate. Grăsimile sunt necesare în alimentația noastră, însă contează tipul lor. Putem păstra procentul de grăsimie din totalul caloric, cu limitarea celor saturate, însă cu creșterea cantității de grăsimi nesaturate, care au efect cardioprotector”.

Cele mai bune alimente

Există o gamă variată de alimente cu efecte benefice asupra inimii. Poate fi redus riscul de apariție a bolilor cardiace dacă în dieta zilnică se numără și câteva din urmatoarele recomandări, ca: somon, ton și alte tipuri de pește, semințe de in, migdale, nuci, ovăz, orez brun, fasole neagră, brânză de soia, lapte de soia, cartofi dulci, fructe (afine, portocale, pepene galben, roșii), legume (morcovi, ardei grași, spanac, broccoli, sparanghel), ceai, dar și ciocolată neagră sau vin roșu. Atâta timp cât, bineînțeles, se ține cont și de cantitate. Fiecare produs are alte combinații de substanțe nutritive și de aceea dieta trebuie să fie cât mai diversificată.

E necesară o schimbare completă a stilului de viață

Echilibrul alimentar este absolut necesar pentru menținerea stării de sănătate a aparatului cardiovascular, însă nu trebuie să uităm că afecțiunile cardiovasculare pot fi favorizate de o mulțime de alți factori de risc, pe care trebuie să îi avem în vedere. Fumatul este unul dintre factorii de risc controlabili, așa cum este și sedentarismul. Nu trebuie să ne uităm doar spre ceea ce mâncăm, ci să încercăm să facem o schimbare completă a vieții nostre, dacă nu vrem să ajungem între cei 66% din populație care mor din cauza bolilor cardiovasculare. Stresul este un alt factor important, de care trebuie să ținem cont.” (dr. Șerban Damian, nutriționist sportiv acreditat CIO, Centrul de Nutriție Superfit)

Dr. Serban Damian poza nou mic

Dr. Șerban Damian

Credit foto: 123rf.com