Alimente care combat răceala

Alimente care combat răceala

Suntem în plin sezon rece, iar răcelile şi gripele se întâlnesc la tot pasul. Așa că este indicat să fii pregăti și să știi ce alimente te pot ajuta. Pentru că nutriția are un rol important în sănătatea organismului.

 

Îți poți proteja mai bine sănătatea dacă incluzi în alimentație o serie de produse și preparate care îți întăresc rezistența organismului și sporesc recuperarea în caz de răceală și de infecții respiratorii.

Supă – Un bol cu supă caldă de pui, dar și ciorba cu oase, o dată sau de două ori pe zi, ameliorează semnificativ inflamația gâtului, iar aburii îți decongestionează căile respiratorii. Totuși, nu consuma supa foarte fierbinte, deoarece aceasta irită mucoasa sensibilă și inflamată a căilor respiratorii.

Salată de pătrunjel – Cunoscută sub denumirea de tabbouleh, salata de pătrunjel cu roșii și ceapă este un preparat indicat în prevenirea și tratarea răcelii datorită conținutului crescut de vitamina C. În general verdețurile, inclusiv mărarul, leușteanul au proprietăți terapeutice. În viroze respiratorii se recomandă administrarea sucului de marar, câte 100 ml pe zi, consumat în mai multe reprize. Previne suprainfecțiile bacteriene și ușurează respirația.

SfeclaUna dintre cele mai benefice legume pentru organism, sfecla roșie reprezintă o sursă de fibre, vitamina B, C, folaţi, mangan şi potasiu. Dar și de magneziu, fier, cupru și fosfor. Sucul de sfeclă conține antioxidanți și nitrați naturali, aduce energie și ajută la îmbunătăţirea circulaţiei sângelui. Sfecla roșie este cel mai bine să fie mâncată în stare crudă.

Ghimbir, morcovi, gulii – Ghimbirul are un efect antiinflamator bine cunoscut in afectiunile tractului respirator , indiferent că e consumat sub formă de ceai sau ras peste salate. Un alt antiinflamator potent este turmericul, un condiment foart eversatil ce poate fi folosit la gatit, in salate, la prepararea unor bauturi, in supe. Rădăcinoasele, în general, rase peste salate sau peste paste sunt indicate in dieta din timpul iernii, sunt cruditati de sezon . Morcovii, ridichea neagră, guliile rase și amestecate într-o salată aduc foarte mulți micronutrienți si fitochimicale.

Fructe – Merele, perele, gutuile, citricele, strugurii alături de restul fructelor locale de toamnă sunt bogate în fibre, enzime, minerale, și vitamine, toate importante atât în prevenție, cât și în vindecarea afecțiunilor respiratorii.

Plante aromatice – Ceapa, usturoiul, ardeiul iute, piperul, dar și busuiocul, cimbrul sau scorțișoara sunt alimente cu proprietăți antiseptice, antibacteriene, antivirale Plantele aromatice pot fi presărate, în funcție de gust, în salate, peste paste și în smoothie-uri, în ceaiuri și în orice alegem să servim la masă. Mirodeniile dau savoare mâncărurilor, dar sunt și remedii terapeutice din cele mai vechi timpuri.

Semințe și germeni – Câte o lingură de semințele de chia sau de semințe de in adăugate dimineața în bolul cu cereale integrale, în iaurt sau în salată aduc acizi grași esențiali de tip omega 3, cu rol antiinflamator și sunt indicate pentru sănătatea ta în orice perioadă a anului. Iar germenii sunt recunoscuți ca hrană terapeutică și regeneratoare, la ei apelăm pentru a fi sursa de hrana vine în timpul sezonului rece.

Ceaiurile sunt indicate în stările gripale

'Consumul de ceaiuri de plante este foarte indicat în stările gripale, în afecțiunile de căi respiratorii. Rețineți că băuturile nu se servesc foarte fierbinți și ar fi de preferat să nu conțină miere la temperaturi ridicate, deoarece aceasta își pierde din proprietăți la temperaturi de peste 40 de grade Celsius. Cele mai folosite ceaiuri în afecțiunile respiratorii sunt cele de salcie, soc, cretușcă, cimbru, busuioc, tei. Alăturarea de cuișoare, scorțișoară, ienupăr, ghimbir, sporește efectele ceaiurilor datorită efectelor antimicrobiene și antiinflamatorii.' (Dr. Ruxandra Pleșea, Medic specialist diabet, nutriție și boli metabolice, spital Ponderas, Clinica Sanamed, ruxandra.plesea@sana-med.ro)

RUXANDRA PLESEA Low RES

Dr. Ruxandra Pleșea

Alte variante de alimente

2-3 pahare/zi de suc proaspăt din cartofi este o bautură cu proprietăți antiinflamatorii, plină de nutrienți pe care o putem consuma pentru aportul de potasiu, de vitamina A, de vitamine din grupul B, dar și de vitamina C. Sucul se folosește în numeroase afecțiuni (gută, artrită, gastrită, eczemă în detoxifierea ficatului, constipație, balonare, reflux gastroesofagian). Pentru a ameliora gustul fad al sucului de cartof se poate amesteca cu suc de morcovi și puțină miere.

Credit foto: 123rf.com