Ficatul este unul dintre organele noastre vitale, însă câți dintre noi îi dau atenție până când încep să apară probleme de sănătate? În timp ce tu îți rezolvi sarcinile zilnice, ficatul este ocupat cu o mulțime de funcții legate de metabolism, de controlul zahărului din sânge sau de gestionarea privind stocarea grăsimilor în corp. Dar cel mai important este că poate face diferența dacă un aliment reprezintă o sursă nutritivă sau este o toxină care trebuie eliminată din organism.
Nu-ți chinui ficatul cu mâncare de proastă calitate! Ajută-l să funcționeze corect consumând cât mai des alimente sănătoase.

Alimente fermentate

Varza murată, ceaiul Kombucha (ce conține o colonie de bacterii care transformã clasica băutură de ceai într-o băutură efervescentă cu un gust asemănător cidrului), dar și alte alimente fermentate îmbunătățesc imunitatea și favorizează eliminarea metalelor grele din organsim.

Crucifere

Conopida și broccoli conțin glucozinolați (fitonutrienți), care favorizează eliminarea toxinelor.

Vegetale cu frunze verzi

Spanacul, rucola, varza kale și frunzele de păpădie conțin clorofilă, care favorizează eliminarea chimicalelor, a pesticidelor și a metalelor grele din fluxul sanguin.

Fructe și legume

Merele, avocado, fructele de pădure, varza, morcovii, ciupercile, ceapa, usturoiul, dar și sparanghelul sau anghinarele sunt alegeri foarte bune pentru ficat.

Uleiuri

Grăsimile sănătoase din uleiul de măsline extra-virgin, din uleiul de măsline presat la rece și din uleiul de cocos sunt detoxifianți naturali.

Semințe

Semințele de chia, de in și de cânepă sunt bogate în fibre și antioxidanți, curăță colonul și facilitază
eliminarea toxinelor.

Condimente

Ghimbirul, piperul roșu, scorțișoara și turmericul sunt condimente care susțin funcțile ficatului și sistemul digestiv.

Încearcă sfecla roșie: salată sau suc!

”Sfecla roșie crudă are, de asemenea, efect de detoxifiere hepatică. Se poate consuma sub formă de suc proaspăt stors sau salată: salată cu sfeclă roșie crudă, morcov crud, gulie crudă, pătrunjel verde și mărar, puțină zeamă de lămâie, ulei de floarea soarelui).”, recomandă dr. Gabriela Man.

Echivalente sănătoase pentru protejarea ficatului

Este important să protejăm integritatea ficatului printr-o alimentație sănătoasă. Medicul specialist explică: ”Puțini știu că la baza steatozei hepatice, așa numitul ficat gras, stă excesul de zahăr și amidon rău (făina albă, cartofi, orez, mălai, porumb). Înlocuiți-le cu echivalente sănătoase (orez basmati, cartofi mov sau dulci, făina speciala pe care am conceput-o pentru diabetici sau făina măciniș total, eritritol sau extract de stevia în loc de zahăr)”.

De evitat și excesul de carne grasă

”Consumați mai mult pește, fructe de mare, carne de pasăre (pui, curcan, rață, gâscă), mânzat (mai rar), cotlet slab de porc (mai rar) și extrem de rar carne grasă de porc sau de vită. Untul este o grăsime de origine animală benefică în limita unui consum de maxim 40 g/zi la un adult sănătos, oricum preferabilă margarinelor.” (dr. Gabriela Man, medic specialist în siguranța alimentului și sănătatea populației, www.slabestimancand.ro)

nutritionist Gabriela_Man

dr. Gabriela Man

Credit foto: Shutterstock