Alimente benefice pentru diabetici. Cum să controlezi diabetul

Alimente benefice pentru diabetici. Persoană care își măsoară nivelul glucozei din sânge.

Alimente benefice pentru diabetici pot fi pește, migdale, afine, ovăz sau spanac, deoarece acestea pot ajuta la reglarea naturală a nivelului de glucoză din sânge. Conform unor studii, alimentele vegetale conțin antioxidanți care ajută la îmbunătățirea nivelului de glucoză din sânge la persoanele care prezintă risc de diabet. Diabetul poate fi prevenit prin alimentație și tot alimentația poate contribui la ținerea sa sub control în combinație cu medicația.

Diabetul în România

În ultimii 30 de ani, numărul persoanelor care suferă de diabet s-a dublat. Un număr uriaș de români, respectiv 1,7 milioane, sunt diabetici. Alte 3 milioane de români se află în starea numită prediabet, care înseamnă că urmează să dezvolte boala în următorii ani, dacă nu iau nicio măsură de prevenire.

Chiar dacă nu ai cazuri de diabet în familie și nu suferi de această boală, o alimentație corectă te poate ajuta să previi prediabetul sau diabetul. Alimentație corectă echivalează de fapt cu cea mediteraneană. Popoare precum italienii, grecii sau spaniolii consumă au o alimentație mediteraneană. Acestea consumă preponderent legume și fructe crude, cereale integrale, lactate naturale, pește, ulei de măsline. E important să eviți mezelurile, semipreparatele, zahărul, făina albă.

Tipuri de diabet

Diabetul poate fi:

  • diabet zaharat de tip 1 (insulino-dependent): poate apărea la orice vârstă, însă acesta se dezvoltă mai mult în timpul copilăriei sau al adolescenței;
  • diabet zaharat de tip 2 (diabet non-insulino-dependent): cel mai frecvent tip, se poate dezvolta, de asemenea, la orice vârstă, dar este mai frecventă la persoanele trecute de 40 de ani;
  • diabet reversibil (prediabet):  când nivelul zahărului din sânge este mai mare decât în mod normal, dar nu suficient de mare pentru a fi clasificat drept diabet;
  • diabet gestațional: care are loc în timpul sarcinii, dar poate dispărea după  naștere.

Alimente benefice pentru diabetici

Afine: Afinele reprezintă un superaliment, conținând o cantitate foarte mare de antioxidanți. Antocianinele din afine pot scădea semnificativ riscul de a contracta diabetul de tip 2. Conform unor studii, riscul de diabet de tip 2 scade cu 20% în urma consumului de afine.

Spanac: Spanacul are un conținut scăzut de calorii și o mare capacitate antioxidantă, astfel încât este ideal pentru prevenirea bolilor sau ținerea sub control a bolilor cronice. S-a constatat o reducere cu 14% a riscului de diabet de tip 2 la persoanele care au inclus legume cu frunze verzi, cum este spanacul, în alimentația lor zilnică.

Pește: Acizii grași de tipul omega 3 din pește precum somonul, macroul sau sardinele scad riscul de afecțiuni cardiace. Acestea reprezintă adesea un efect secundar al diabetului. Combinația de proteine și grăsimi din pește întârzie absorbția carbohidraților. Astfel ajută la menținerea unui nivel stabil al glucozei din sânge.

Ovăz: Cantitatea ridicată de fibre solubile din ovăz poate contribui la reducerea senzației de foame și întârzie absorbția carbohidraților, menținând nivelul de glucoză din sânge la un nivel constant. În plus, ovăzul scade colesterolul și reduce riscul de boli de inimă.

Migdale: Migdalele prezintă un conținut foarte ridicat de magneziu și grăsimi nesaturate care contribuie la reglarea absorbției carbohidraților. Conform studiilor, o dietă bogată în magneziu conduce la reducerea riscului de diabet de tip 2 cu peste 30%.

Citește mai mult despre diabet aici: Diabetul zaharat

Foto: Pixabay