ADN-ul tumoral dictează tratamentul cancerului

ADN-ul tumoral

ADN-ul tumoral este elementul chieie în diagnosticul precis și tratamentul țintit al cancerului. Analiza ADN-ului tumorii canceroase înregistrează modificările celulelor şi mutaţiile genetice, aflate în strânsă legătură cu apariţia şi evoluţia cancerului.

Acest test presupune efectuarea unei biopsii lichide, minim-invazive sau a unei biopsii clasice, la nivelul zonei afectate, urmând ca mostra de țesut să fie examinată în cadrul unui laborator specializat de anatomo-patologie.

Cum se află ADN-ul tumoral

ADN-ul tumoral este analiza ADN-ului tumorii canceroase. Această analiză genetică moleculară a cancerului stă la baza dezvoltării la nivel mondial a conceptului de medicină personalizată în oncologie. Acesta constă în individualizarea terapiilor oferite pacientului, în funcţie de caracteristicile genetice specifice ale tumorii.

Pe baza analizei care depistează ADN-ul tumoral, se elaborează un diagnostic final, de înaltă precizie. Se stabilesc cele mai eficiente opţiuni de tratament pentru fiecare pacient în parte. Se personalizează în funcție de tipul de tumoră. Strategia de tratament personalizat conţine, pe lângă tratamente oncologice clasice (chimioterapia, radioterapia sau intervenţia chirurgicală), două dintre cele mai moderne terapii folosite la nivel mondial în tratarea cancerului. Este vorba despre terapia personalizată ţintită şi imuno-terapia.

Cancerul nu mai e de temut

dr-walter-ebm_ceo-wpk

Dr. Walter Emb

Progresul medicinei din ultimele decenii a mai diminuat temerile legate de cancer. Dacă în urmă cu 20 de ani era considerat o boală  incurabilă, în ziua de azi poate fi tratat, respectiv controlabil – cu condiţia că acesta să fie descoperit la timp şi tratat competent. Oncologia viitorului se îndrepta din ce în ce mai mult spre o medicină personalizată, adaptată la specificul pacientului. Dacă înainte pacienţii aveau la dispoziţie doar tratamentele standard precum chimioterapie, radioterapie şi intervenţia chirurgicală, acum, pe baza diagnosticului molecular, au posibilitatea de a beneficia de terapii inovatoare, individualizate în funcţie de caracteristicile genetice specifice ale tumorii, ceea ce creşte semnificativ şansele de stopare a evoluţiei şi vindecare. În cadrul Centrului de Competenţă pentru tratarea cancerului – WPK Cancer Center, îşi unesc competenţele experţii de vârf din Viena în domeniul oncologiei.' a declarat Prim. Dr. Walter EBM, CEO Wiener Privatklinik (WPK).

Cum ajută terapiile țintite

Tratamentul ţintit al cancerului aduce o şansă în plus de tratare sau prelungire a calităţii vieţii pacienţilor cărora metodele clasice de tratament nu le poate opri progresia bolii. Acest tratament presupune administrarea de medicamente ce blochează creşterea celulelor canceroase. Acționează asupra genelor şi proteinelor specifice tumorii. Cercetătorii identifică noi gene în fiecare an. Și creează şi testează noi medicamente pentru aceste gene. În prezent, terapiile ţintite sunt folosite pentru pacienții cu tumori rare. Sau pentru cei cărora metodele clasice de tratament nu le aduc un beneficiu clar de tratament. Cum se întâmplă în cazul celor cu cancer cervical metastatic. Spre deosebire de chimioterapie, tratamentele ţintite nu afectează celulele normale, reducând astfel reacţiile adverse.

Ce fac terapiile imuno-oncologice

Acestea activează sistemul imunitar al pacientului oncologic. Și îl fac capabil să recunoască celulele tumorale şi să le distrugă. Vizează sistemul imunitar al organismului, nu tumora în sine. Și permit sistemului imunitar să recunoască şi să atace selectiv celulele tumorale. Tearapiile imuno-oncologice oferă sistemului imunitar memorie de lungă durata. Așa încât acesta se poate adapta continuu şi poate furniza un răspuns durabil şi pe termen lung faţă de cancer. Dovezile din studiile clinice arată că efectele lor acţionează o durată îndelungată, antrenând sistemul imunitar să lupte împotriva celulelor tumorale chiar şi după remisia bolii. În prezent, imunoterapia este folosită cu succes îndeosebi în tratarea melanomului în stadii avansate, în unele tipuri de cancer pulmonar şi în unele tipuri de leucemie. De această terapie pot beneficia pacienţi oncologici care continuă să înregistreze o progresie a bolii, deşi au urmat deja tratamente oncologice clasice.

Sursa foto: 123rf.com