Cei mai mulți dintre noi știm că există colesterol „bun” și colesterol „rău”, și că un nivel mare al colesterolului în general nu ne face bine. Mai știm, de asemenea, că există colesterol în mâncărurile noastre, și de ani buni ni se tot spune să-l evităm.

Adevărul este însă că atunci când vorbim despre colesterolul dietetic (cel din mâncare) și cel din sânge, vorbim, de fapt, despre două lucruri diferite, iar relația dintre cele două concepte nu este nici directă și nici foarte clară.

Ce anume leagă cele două noțiuni despre colesterol a reprezentat o temă de discuție în lumea specialiștilor în nutriție în ultimii zeci de ani. Sunt șanse mari, astfel, că dacă ești îngrijorat de nivelul colesterolului pe care îl ai din cauza alimentației, să nu fie nevoie să-ți faci chiar atât de multe probleme. Colesterolul dietetic nu este, cu adevărat, vinovatul care îți crește nivelul general de cholesterol din sânge.

Avem nevoie de colesterol pentru producția de hormoni

Ni s-ar părea logic ca nivelul de colesterol de sânge să fie crescut de colesterolul din alimentație, dar lucrurile nu funcționează chiar așa. Prin urmare, nu există o legătură directă nici între colesterolul dietetic și riscurile mari de afecțiuni cardiace pe care le presupune colesterolul din sânge.

În primul rând, organismul vostru are nevoie de colesterol pentru funcții necesare precum producția de hormoni și digestia. Mai mult, corpul produce tot colesterolul de care are nevoie, producând majoritatea lui în ficat, pentru a-l trimite apoi în fluxul sangvin pentru a fi folosit în alte părți. Astfel, indiferent dacă aveți nivelul de colesterol mare sau mic, acest lucru este determinat mai degrabă de genetică, decât de dietă.

Alimentele pe care le mâncăm pot crește cantitatea de colesterol din sânge, dar nu în felul în care ne-am gândi. Dacă ne gândim cu atenție la mâncărurile responsabile cu o creștere cât de mică a nivelurilor de colesterol din sânge, constatăm că nu acelea bogate în colesterol au cel mai mare impact.

Grăsimile saturate și tras cresc colesterolul

„Ficatul nostru produce mai mult colesterol când mănânci o masă bogată în grăsimi saturate și trans”, spune American Heart Association. Asta înseamnă că ouăle nu sunt atât de rele pe cât sunt făcute să pară. Este un fapt. Ouăle au mult colesterol. Un singur ou mare are 186 miligrame de colesterol – toată această cantitate se regăsește în gălbenuș. În comparație, o bucățică de unt are 31 de miligrame, un măr are zero colesterol, așa că ouăle par într-adevăr foarte rele din acest punct de vedere. Însă conținutul lor de grăsimi saturate, care sunt cu adevărat vinovate de creșterea nivelului de coelsterol,  este relativ scăzut și sunt și surse bune de grăsimi sănătoase.

S-au făcut multe cercetări pe ouă, pentru a determina dacă nivelul de colesterol pe care-l conțin are un impact semnificativ asupra riscului de afecțiuni cardiace. Rezultatele au arătat că ouăle pot fi parte dintr-o dietă sănătoasă, și că nici măcar gălbenușurile nu vor avea un impact real asupra nivelurilor de colesterol la majoritatea oamenilor.

Limitează consumul de grăsimi saturate

Un studiu recent realizat de American Journal of Clinical Nutrition a descoperit că până și cei care au o genă ce-i face mult mai sensibili la efectele consumului de colesterol nu au un risc mare de afecțiune a arterei coronariene după ce mănâncă ouă.

De exemplu, și crustaceele au un nivel mare de colesterol dar mic de grăsimi saturate, însă medicii avertizează, că de obicei,  mâncărurile cu un nivel mare de colesterol dietetic tind să aibă, de asemenea, și niveluri mari de grăsimi saturate.

„Oamenii trebuie însă sfătuiți, în continuare, să mănânce cât mai puține mâncăruri cu colesterol dietetic mare, pentru că acest tip de alimente tind să aibă și un nivel mare de grăsimi saturate”, spune Lori Zanini, purtătoare de cuvânt la Association of Nutrition and Dietetics.

În mod normal, limitarea grăsimilor saturate și trans va duce și la scăderea colesterolului. În timp ce cercetările apărute recent sugerează că grăsimile saturate nu ar fi legate direct de afecțiunile cardiace, așa cum se credea înainte, există dovezi că îți pot crește colesterolul. Și pe măsură ce continuăm să aflăm mai multe despre cum și de ce face ce face colesterolul în corpul nostru, experții ne sfătuiesc, în continuare, să limităm consumul de grăsimi saturate la 10 % din caloriile zilnice.

 

Și atunci de ce mâncăruri să ne ferim și care sunt OK?

„Orice mâncare ce provine de la animale conține colesterol dietetic”, spune Zanin, care vrea, de asemenea, să atragă atenția și asupra faptului că orice mâncare ce provine de la un animal are și multe grăsimi saturat. ”Gândiți-vă la o friptură mare sau la unt. Acestea sunt alimentele după care ar fi bine să nu fiți înnebuniți.

Dar cum rămâne cu ouăle? „Regulile dietetice spun că ouăle sunt o sursă sănătoasă de proteine și le grupează alături de carne, din acest punct de vedere”, spune Caroline Kaufman, de la Departamentul de Stat american pentru agricultură. Nu trebuie să vă luați proteinele dintr-o singură sursă (o dietă sănătoasă bazată pe 2000 de calorii include echivalentul a 737 g de proteine; un ou este considerat ca având 28 de grame), deci nu ar fi o problemă să mâncați un ou sau două la micul dejun, prânz sau gustări.

 Colesterolul dietetic nu crește colesterolul ‘rău’

„Concluzia pentru consumatori este următoarea: nu vă stresați din cauza colesterolului din mâncăruri, ci concentrați-vă pe grăsimile saturate și trans”, spune Kaufman. „Colesterolul dietetic nu crește colesterolul ‘rău’ (LDL),  grăsimile saturate și trans o fac”. Pentru a-ți menține scăzut riscul de afecțiuni cardiace, concentrează-te pe înlocuirea acelor grăsimi cu grăsimile mono-saturate și polinesaturate, sănătoase pentru inimă. „Totalitatea dietei noastre este ceea ce contează și alegerile pe care le facem constant pentru o perioadă lungă vor avea un impact mare asupra sănătății noastre”, spune și Zanini. Astfel, de acum încolo, puteți mânca fără regrete ouă ochiuri, însă dacă evitați să le faceți în ulei, ci optați pentru ouăle ochiuri  făcute în apă sau într-o tigaie bună în care nu e nevoie să puneți ulei.