85% din abilitățile sociale ale unui adult sunt construite până la vârsta de 5 ani!

Ca proces, dezvoltarea afectivă se desfășoară atât pe plan personal, contribuind la formarea copilului ca individ, cât și pe plan social, prin stabilirea și menținerea relațiilor cu ceilalți. Trăsăturile esențiale ale dezvoltării afective includ abilitatea de a identifica și înțelege propriile sentimente, de a percepe corect emoțiile celorlalți, capacitatea de a face față trăirilor intense și expresia acestora într-o manieră constructivă, controlarea propriului comportament, empatia și întreținerea relațiilor sociale. Acestea sunt abilitățile sociale de care copilul tău va avea nevoie neapărat la maturitate.

De obicei, oamenii se blochează afectiv în copilărie sau adolescenţă, în urma unor traume sau prin educaţie, iar ca adult ca urmare a unor conflicte interioare. În copilărie, o traumă poate fi orice formă de abuz fizic sau emoţional. În ceea ce privește abuzul emoţional, cel mai des se manifestă impunerea unei educaţii prin frică, ameninţări fizice ce pot sau nu să fie îndeplinite, etc.

Blocajul afectiv poate să apară şi în urma unei educaţii rigide, restrictive. Nu luăm în considerare părinţi marcaţi de o tulburare de personalitate, dar, de exemplu, un părinte perfecţionist îşi va bloca cu siguranţă afectiv copilul. Îl va bloca deoarece îi va impune tot timpul, reguli de conduită la extrem.” explică dr. Anca Kosina, psiholog și psihoterapeut.

Citește și: Ordinea la naștere îți poate influența cariera

Cum îți poți stimula copilul să învețe abilitățile sociale de care are nevoie la maturitate

Părinţii trebuie să încerce să înţeleaga care sunt sursele de la care pornesc reacţiile copilului. Chiar și comportamentele considerate a avea conotații negative sunt uneori necesare în procesul cunoașterii. Copilul încearcă, perseverează și își consolidează voință explorând reacțiile celorlalți. Își afirmă astfel personalitatea, temerile, fricile sau interesul. Copiii sunt creativi prin însăşi structura lor, dar uneori creativitatea lor în descoperirea comportamentelor afective corespunzatoare poate fi inhibată prin răspunsuri prea autoritare sau din contră, hiper-protective ale adulţilor cu care intră în contact.

Orientarea spre demersul personal, independent, spre experienţa proprie, reprezintă primul pas spre o conduită creatoare deoarece în acest mod copilul este obligat să observe, să sesizeze problema, să facă ipoteze, să compare, să adopte decizii, să comunice etc.”, atrage atenţia Anca Kosina.

Citește și:

Sursa foto: 123rf.com