4 opțiuni alimentare cu efect de răcorire

4 opțiuni alimentare cu efect de răcorire

În funcţie de alimentele pe care le consumi poţi suporta mult mai uşor zilele călduroase de vară. Află ce variante te hidratează, au efect de răcorire și sunt potrivite pentru orice moment al zilei, ca gustare, desert sau ca parte dintr-o masă principală.

Salate de fructe

La o gustare sau la desert poţi să serveşti salate de fructe, citrice, sucuri naturale ori limonadă. Fiecare dintre acestea te ajută să te hidratezi, dar te şi energizează. Include în dieta ta fructe zemoase ca pepene roşu sau galben, cireşe, căpşune, nectarine, piersici, kiwi sau grepfruit. Toate te ajută să te hidratezi.

Supe calde

Lichidele fierbinţi te ajută mult mai bine să te răcoreşti în zilele caniculare, astfel că supele cu legume sunt excelente pe timpul verii. Atunci când bei sau mănânci ceva foarte cald, în organism se porneşte un mecanism de răcire ce reduce temperatura corpului prin transpiraţie. În prima fază senzaţia va fi de mai cald, dar după aproximativ 10 minute va începe să simţi o plăcută răcorire. Nu uita însă că dacă preferi ciorbele, acestea pot fi destul de grele, aşa că mare atenţie la ingrediente.

Ceaiuri calde

Să nu uităm de ceaiul fierbinte, aromat şi delicios. Este o sursă foarte bună de hidratare atunci când simţi nevoia să te răcoreşti. Are efect revigorant şi dă o stare generală de bine. O combinaţie foarte bună este ceaiul de mentă cu miere şi puţină lămâie, care se poate bea atât cald, cât şi rece. De asemenea, poţi opta pentru ceaiul verde, foarte răcoritor care ajută şi la arderea grăsimilor, dar şi ceaiuri de fructe: căpşune, zmeură, fragi, afine, coacăze, ideale şi pentru copii deoarece conţin vitamine, minerale şi nu au cofeină.

Condimente

Organismul reacţionează la fel şi la condimente, inclusiv la ardeiul iute, care te face să transpiri şi porneşte mecanismul natural de reducere a temperaturii corpului. Probabil de aceea chili, boia iute de ardei, ghimbir, piper şi alte condimente picante sunt populare în ţările tropicale, asiatice şi arabe. De altfel, în ţările arabe şi în cafea se folosesc condimente uşor picante.

Hidratarea influențează temperatura corpului

'În sezonul cald, cel mai important aspect privind alimentația este hidratarea. Organismul nostru este un care se răcește cu apă, iar transpirația este principalul mecanism prin care noi eliminăm cădură. În condițiile în care nivelul de hidratare al organismului nu este în limite normale, mecanismul de termoreglare nu funcționează corect, ceea ce duce la alterarea bunei funcționări a tuturor sistemelor, cu precădere a sistemului nervos central și aparatului cardiovascular. Răcirea prin consumul unor lichide sau alimente reci reprezintă o măsură rapidă, care se bazează pe schimbul rapid de temperatură, însă aplicând trucurile prezentate în acest articol putem să declanșăm chiar mecanismul de autoreglare a temperaturii interne. Practic introducem în organism lichide calde sau chiar fierbinți, ceea ce va declanșa un răspuns fiziologic de termoreglare, cu vasodilatație periferică și sudorație intensă, eliminându-se astfel o bună parte din căldura acumulată în țesuturi. Dacă umiditatea ambientală este în limitele optime, efectul de răcorire este mult mai intens și de durată.'

Dr. Serban Damian poza nou mic

(Dr. Şerban Damian, Nutriționist acreditat CIO, Centru de nutriție Superfit, www.superfit.ro)

Credit foto: 123rf.com