Studiile realizate recent arată că România este pe ultima poziție la nivel european, din punctul de vedere al consumului de iaurt. Conform statisticilor, un român consumă în medie 1 produs lactat proaspăt (iaurt, sana, chefir) pe săptămână, față de francezi – 5 produse pe săptămână, bulgari – 3 produse pe săptămână sau polonezi – 2 produse pe săptămână.

Citește și: Nu lipsa ambiției distruge dieta! Ci hormonii foamei! Află care sunt 

Iaurtul conține nutrienți esențiali pentru orice vârstă

La fel ca laptele din care este făcut, iaurtul este o sursă valoroasă de minerale (în principal calciu), conține grăsimi pe bază de acizi grași cu lanţ scurt, glucide specifice (lactoză) și unele vitamine. Iaurtul joacă un rol important în dezvoltarea și menținerea țesuturilor (musculatura, organe vitale), deoarece este o sursă de proteine cu valoare nutritivă înaltă, care asigură organismului toți cei 9 aminoacizi esențiali. Este astfel un aliment valoros, atât prin nutrienții esențiali pe care îi conține, cât și prin proporția în care aceștia se găsesc în iaurt.

O mențiune specială se cuvine bacteriilor lactice, tocmai cele care au fermentat laptele, transformându-l în iaurt: acestea ajung în flora intestinală, contribuind la funcțiile multiple pe care aceasta le are în organism. În plus, bacteriile lactice din iaurt consumă o parte din lactoza din lapte și îmbunătățesc digestia lactozei, la persoanele care au o toleranță mai redusă la aceasta. De regulă, astfel de persoane nu pot consuma lapte, dar se împacă bine cu iaurtul, și, în acest mod, își pot completa aportul zilnic necesar de calciu.

Datorită acestor beneficii, iaurtul poate fi ușor integrat în orice dietă, adaptată oricăror nevoi nutriționale sau patologii, la orice vârstă. De altfel, iaurtul este prima recomandare a pediatrilor pentru diversificarea alimentației bebelușilor.

Ar trebui să consumăm zilnic 700 ml de lapte

Pentru un aport optim de calciu, ar trebui să consumăm zilnic minim 700 ml de lapte sau altă combinaţie de produse lactate, cum ar fi o cană de lapte (cca 250 ml), 250 g de iaurt și 50 g de brânză sau caşcaval. La vârsta adolescenţei şi după 50 de ani, nevoile de calciu sunt încă şi mai mari, fiind necesar consumul zilnic al unui litru de lapte sau echivalentului în alte produse lactate. Iaurtul este și un factor de re-echilibrare a dietei, în raport cu excesul de grăsimi şi glucide din alte categorii de alimente. În concluzie, consumul zilnic de iaurt contribuie la asigurarea unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate, în toate etapele vieţii.

Cum alegi iaurtul de pe raft

În afara faptului că iaurtul trebuie să fie scăzut în calorii, caută produsul care conține cel puțin 15% calciu/valori zilnice per 115 grame, dacă nu consumi alte alimente bogate în calciu. Dacă mănânci cel puțin 3 porții de iaurt pe zi, este indicat ca măcar o porție să nu conțină acizi grași trans. În mod surprinzător, spre deosebire de lapte, nu toate iaurturile sunt fortifiate cu vitamina D, așa că citește cu atenție etichetele produselor înainte de a cumpăra. Dacă consumi iaurt pentru un intestin sănătos, caută iaurturile specifice. Dacă preferi iaurtul de băut, alege-l pe acela cu conținut scăzut de zahăr. Cele mai multe iaurturi de băut pentru copii sunt, în general, îndulcite. Deci, dacă îi dai copilului tău regulat iaurt de băut îndulcit, alege unul cu nivel scăzut al zahărului (mai puțin de 12 g), dar fără îndulcitori artificiali.

Citește și: