Carnea de curcan – Considerată a fi una dintre cele mai sănătoase surse de proteine, carnea de curcan este pe cale să piardă mulţi consumatori. De ce? Pentru că au fost depistate reziduuri de antibiotice în carnea provenită de la o fermă din ţara noastră, care trimitea produsul alimentar în Germania. Totuşi, conform unui comunicat transmis de Uniunea Crescătorilor de Păsări din România, ”producătorii de carne de curcan din ţara noastră sunt supuşi permanent controalelor, iar în luna februarie Comisia Europeană a validat rezultatele din anul 2012, pe capitolul reziduuri, la peste 5000 de probe analizate, făra a fi găsite limite de reziduuri depăşite.”

Carnea de curcan este gustoasă, saţioasă şi dietetică (aproape toată grăsimea curcanului se găseşte în piele), este o sursă foarte bună de proteine de calitate, de seleniu, zinc, vitamina B6, B 12 şi aminoacizi.

Laptele – În privinţa laptelui s-a creeat, la un moment dat, o adevărată isterie, din cauza contaminării acestuia cu aflatoxină. S-au descoperit mai multe ferme în care s-a constatat că laptele era infestat, dar cantitatea a fost colectată pentru a fi distrusă, iar autorităţile competente au asigurat că acel lapte nu a ajuns la raft. Laptele este o sursă importantă de proteină, minerale şi vitamine. De asemenea, acţionează ca un calmant uşor, are un conţinut ridicat de calciu (o cană cu lapte asigură o treime din doza zilnică de calciu) şi prin faptul că interacţionează cu alte produse, laptele neutralizează unele substanţe sau toxine dăunătoare.

Ouăle – Cele mai consumate ouă sunt cele de găină. Conţin vitamine, minerale, grăsimi şi proteine complete, majoritatea aflate în gălbenuş. Albuşul conţine predominant apă şi câteva proteine. Există însă şi precauţii, deoarece ouăle de găină ridică nivelul de colesterol rău și de aceea, consumul mediu săptămânal ar trebui redus la 4 bucăţi. O alternativă a consumului de ouă de găină le reprezintă cele de prepeliţă. Un astfel de ou conţine de cinci ori mai mult fosfor, de opt ori mai mult fier, de şase ori mai multă vitamina B1 şi de 15 ori mai multă vitamina B2 decât unul de găină. De asemenea, are un întreg complex de vitamine: A, B, D3, E şi minerale esenţiale, ca zinc, potasiu, calciu şi sulf. Fierte sau crude, ouăle de prepeliţă pot fi folosite în tratamentul unui număr impresionant de afecţiuni.

Oleaginoasele – Nucile, alunele, seminţele conţin nutrienţi esenţiali (grăsimi sănătoase, proteine), fibre, vitamine, minerale, fitonutrienţi şi antioxidanţi. Sunt saţioase, sănătoase şi nu îngraşă! Ceea ce îngraşă este o cantitate mare de alimente şi combinarea lor nepotrivită. Un pumn conţine 50-70 de grame şi este o catitatea suficientă pentru o gustare. Este esenţial să fie crude, mestecate bine şi să fie consumate separat de alte alimente. Mai poţi încerca migdale, caju, nuci braziliene, seminţe de in, de dovleac sau de floarea soarelui.

Întotdeauna a existat riscul ca un aliment să fie contaminat cu o substanţă periculoasă, să fie produs în condiţii improprii, să aibă adaosuri de substanţe care îi alterează compoziţia şi aşa mai departe. Tocmai de aceea există structuri de control şi monitorizare a calităţii produselor alimentare, astfel încât noi, consumatorii, să putem sta liniştiţi că ceea ce mâncam nu ne va face mai mult rău decât bine. Până la urmă este un lucru pozitiv să aflăm că neregulile sunt depistate la timp şi nu suntem expuşi la diverse riscuri pentru sănătate. Este o greşeală să excludem din alimentaţie produse foarte necesare pentru menţinerea unei stării de sănătate optime, aşa cum este laptele.” (dr. Șerban Damian, nutriționist sportiv acreditat CIO, Centrul de Nutriție Superfit, www.superfit.ro)

Dr. Serban Damian poza nou mic

dr. Șerban Damian

Credit foto: Flickr.com