După ce începi să mănânci și să simți gustul unor alimente devine destul de greu să mai renunți la ele. Iar acest lucru se întâmplă deoarece senzația pe care o provoacă creierului este atât de plăcută încât următorul pas va fi să îți dorești să mai servești o porție. Conform specialiștilor vinovată se face combinația de carbohidrați rafinați, ca făină albă și zahăr, la care se adaugă grăsime, ceea ce duce la creșterea rapidă a glicemiei. În urma unei cercetări recente, specialistul în domeniul dependenței alimentare Prof. dr. Nicole Avena, de la Universitatea din Colorado, SUA, a identificat alimentele care dau cel mai frecvent dependență în rândul consumatorilor.

Cele mai dăunătoare variante

Alimentele aflate în topul listei sunt îndelung procesate, au mult zahăr și grăsime și puține fibre, ceea ce duce la încetinirea digestiei, comparativ cu alimentele naturale. Aceste rezultate au fost constatate prin două studii realizate între 2014 și 2015, cu ajutorul a 120 de participanți în primul studiu și a 384 de participanți în cel de-al doilea studiu, iar atenția a fost axată pe un număr de 35 de alimente.

Pizza

“Cu cât este mai procesată, cu atât este mai dăunătoare”, spune dr. Avena. “Încearcă să mănânci pizza la care sunt adăugate ingrediente proaspete și evită cașcavalul, care este intens procesat.” Dacă pregătești pizza acasă poți adăuga brânză telemea rasă și ingrediente care nu sunt congelate. În plus, și carnea pe care o adaugi va fi mai atent aleasă.

Ciocolata cu lapte

Când nivelul de cacao este ridicat și ciocolata este mai sănătoasă. Ciocolata neagră poate fi amăruie la început, dar este mai indicată pentru organism și este doar o chestiune de timp până când de fapt ciocolata cu lapte ți se va părea prea dulce.

Înghețata

În privința înghețatei secretul stă în consumul unei cantități mici. Când îți este poftă, ia o singură porție, nu o cutie întreagă cu înghețată. În plus, dacă citești etichetele produselor vei găsi de cele mai multe ori mult zahăr adăugat, siropuri și aditivi. Poți încerca acasă o combinație de fructe amestecate la blender cu cacao. Dacă folosești banane înghețate, compoziția devine mai cremoasă.

Cartofii prăjiți

Despre cartofii prăjiți cu toții știm că te fac să îți dorești să îi mănânci destul de des. De altfel, ca și alte variante prăjite, crocante și sărate. Încearcă să îi înlocuiești cu variante de cartofi la cuptor care prind crustă și sunt delicioși, mai ales cu diverse condimente adăugate. Sau încearcă și cartofii violet sau dulci. Pe aceștia din urmă îi poți prepara și ca chipsuri, după ce îi tai rondele. Acestea sunt alternative mai benefice pentru organism față de cartofii tradiționali, care conțin antioxidanți și nu amidon, iar gustul este surprinzător de bun.

Atenție la alte produse tentante!

Alte produse care te îndeamnă să le mănânci frecvent snt cheesburgerii și friptura de pui prăjită, care poate fi preparată de preferat la grătar sau la cuptor. De asemenea, prăjiturelele și biscuiții, pe care e mai bine să le alegi din magazine naturiste sau să le prepari acasă, cu ingredientele tale și cu înlocuitor sănătos de zahăr. Și tot pe lista cu risc se află și cerealele rafinate și cu diferite arome. Alternativa sănătoasă o reprezintă cerealele nerafinate (ovăz, secară) cu lapte proaspăt și fructe sau miere.

SFATUL SPECIALISTULUI

Cum ieși din cercul vicios

Prin schimbarea, în alimentația uzuală, a surselor de carbohidrați nesănătoși, evitați acest cerc vicios al dependenței de zahăr și amidon „prost” (făina albă, cartofi, orez cu bob rotund, mălai, porumb, banană). Zahărul este REALMENTE un drog, consumul de zahăr cere în continuare zahăr! Iar amidonul „prost” este vărul zahărului, are exact aceleași efecte. Consumul lor, mai ales în asociere cu grăsimi industriale (biscuiți, chipsuri, cartofi prăjiți, înghețată din comerț, prăjiturele din comerț, băuturi dulci etc.) duce la dorința de a consuma în continuare și la depunerea de grăsime predominant pe abdomen (obezitate abdominală), torace și brațe. (Dr. Gabriela Man, specialist în siguranța alimentului și sănătatea populației, Slabesti mancand)

Alternative sănătoase

”Înlocuiți sursele de zahăr și de amidon nesănătos cu echivalente sănătoase și vă veți sătura mai repede și pentru mai mult timp. Veți evita dependența, mâncatul compulsiv (nestăvilit), veți slăbi (în special la nivelul abdomenului) și veți avea mai multă energie.

  • înlocuiți cartofii cu cartofii mov sau dulci, pe care îi puteți găti în toate modurile (prăjiți, piure la cuptor), orezul cu bob rotund cu orez basmati, zahărul cu înlocuitori naturali (extract de stevia cu eritritol, eritritol, fructoză, tagatoză), făină maciniș total (și preparați în casă biscuiței, pizza, prăjiturele).
  • consumați spaghete din făină integrală, fulgi de cereale integrali (neprelucrați, NU expandați).
  • dacă sunteți mari consumatori de băuturi dulci carbogazoase, există varianta (dar reduceți mult consumul) băuturilor light, să vă faceți pofta din când în când.
  • Uzual, o limonadă sau un fresh sunt mai recomandate. Nu exagerați nici cu consumul de freshuri. Corect ar fi să folosiți o portocală, apoi sucul să-l diluați cu apă până la umplerea paharului.”, recomandă dr. Man.

Credit foto:

Parteneri
Parteneri
Parteneri
Parteneri
Parteneri
Parteneri
Parteneri