Așa pui la treabă metabolismul leneș!

Nu-ți poți controla vârsta sau moștenirea genetică, dar fiecare are capacitatea de a își educa comportamentul alimentar, prin obiceiuri sănătoase. Află care sunt etapele esențiale, prin care poți avea metabolismul mult îmbunătățit.

 

Metabolismul este definit ca totalitatea transformarilor fizico-chimice din organism prin care materia organică este construită, menținută sau distrusă și prin care este produsă enegia necesară fiecărei celule vii. ”Un metabolism bun presupune o rată metabolică bună, adică viteza cu care au loc aceste transformări încât mâncarea pe care o consumăm în loc să o depună preferențial să fie transformată în energie. Iar ca acest lucru să fie posibil este necesar ca organismul să aibă, în primul rând, o masă muscularară adecvată, deoarece mușchiul este principalul consumator de energie.”, explică medicul Ruxandra Pleșea, specialist în Diabet, Nutriție și Boli Metabolice.

Proteinele sunt importante

Corpul arde mai multe calorii digerând proteine, decât carbohidrați. În obținerea unei diete echilibrate, înlocuiește excesul de carbohidrați, mai ales rafinați, cu alimente bogate în proteine (pește, curcan, pui, carne de vită, tofu, nuci, leguminoase, ouă) și produse cu puține grăsimi animale.

Gustările aduc avantaje

Dacă organismul este privat constant de mâncare, metabolismul va fi încetinit. Este cazul celor care mănâncă o singură masă pe zi, seara, și devin mai degrabă ”strângători” decât cheltuitori de energie. Mâncând mai des, la 3-4 ore, organismul va intensifica procesul de ardere a caloriilor.

Bea apă suficient

Ca de fiecare dată, hidratarea este importantă pentru că datorită apei și caloriile sunt procesate mai eficient. Dacă organismul este deshidratat, automat este încetinit și metabolismul. Într-un studiu, citat de WebMedicine, este menționat că adulții care au băut câte 8 pahare de apă pe zi au ars mai multe calorii decât cei care au băut doar 4 pahare. Pentru a te asigura că te hidratezi corect, bea un pahar cu apă înaite de mesele principale și de gustări. De asemenea, alege gustări sub formă de fructe sau legume, care conțin natural apă, spre deosebire de sărățele sau chipsuri.

Evită dulciurile și făinoasele rafinate

Rata metabolică este încetinită și în cadrul dietelor cu alimente hiperglicemiante, cu indice glicemic crescut precum duciuri, sucuri, făinoase rafinate, deoarece acestea induc o stare permanentă de stres în organism, iar acesta răspunde și își ia măsuri de precauție împotriva stresului, exact prin depunere de energie sub formă de țesut gras.

Condimentele aduc beneficii

Pe termen scurt se constată o accelerare a ratei metabolice pentru aproximativ două ore atunci când consumăm ardei iute, piper, hrean sau alte condimente iuți.

Bea cafeaua neagră

Dacă ești un băutor pasionat de cafea, cu siguranță te bucuri de energia pe care ți-o oferă. Consumată cu moderație, unul dintre avantajele pe care le dă cafeaua (băută fără zahăr sau alt îndulcitor) este mărirea ratei metabolice pe termen scurt.

Consumă ceai verde

Acțiunea ceaiului verde, ce combină beneficiile cafeinei și a catechinelor, este să accelereze metabolismul pentru câteva ore. Cercetătorii susțin că un consum de 2-4 cești de ceai, de orice fel, poate crește arderea caloriilor cu 17%.

Evită dietele dure

Dietele de slăbire draconice, ce presupun un total caloric de sub 1200 de calorii pe zi în cazul în care ești femeie și sub 1800 de calorii pe zi dacă ești bărbat nu sunt recomandate în cazul în care intenționezi să îți îmbunătățești metabolismul. Deși metoda te-ar putea ajuta să slăbești pe termen scurt, organismul tău este dezavantajat din punct de vedere nutrițional ceea ce duce la scăderea ratei metabolice. În astfel de programme, cel mai probabil este să scazi din masa musculară, ceea ce duce la același efect de încetinire a metabolismului. În final, corpul tău va arde mai puține calori și va acumula în greutate mai repede decât înainte de dietă.

Șervește micul dejun și fă mișcare!

”Rata metabolică bună depinde de prezența micului dejun, de echilibrul alimentar, de starea emoțională prin care trecem, de statusul hormonal, de temperatură, de informația genetică pe care o primim de la părinți, dar și de activitatea fizică. Mișcarea duce la creșterea masei musculare și la alte efecte care îmbunătățesc metabolismul: o mai bună oxigenare, scăderea factorilor inflamatori și de stres, îmbunătățirea echilibrului emoțional și hormonal. Doar 30 de minute de mers, zilnic, în pas alert, fac minuni pentru metabolismul tău.” (Dr. Ruxandra Pleșea, Medic Specialist Diabet, Nutriție și Boli Metabolice, ruxandra.plesea@sana-med.ro)

RUXANDRA PLESEA Low RES

Dr. Ruxandra Pleșea

Credit foto: 123rf