Astenia și anemia sunt amice bune cu stresul. Tu știi ce ai?

Astenia și anemia sunt amice bune cu stresul. Tu știi ce ai?

Astenia și anemia sunt ușor de confundat. După iarna lungă, primele raze ale soarelui ar trebui să ne umple de energie. Însă ne simțim obosite, fără chef, leneșe, melancolice. Obișnuim să spunem că suferim de astenie de primăvară, însă putem avea și altceva. Ce se întâmplă oare?

Obișnuim să-i spunem astenie acestei stări ciudate care ne copleșește la început de primăvară. Unii spun că ar fi vorba despre anemie. Iar alții dau vina pe stres. Oricum, cert este că e greu să le vii de hac moleșelii, lipsei de atenție, melancoliei, oboselii inexplicabile. Totuși, există ac și de cojocul lor. Important este să vrem. Astenia și anemia nu sunt boli de netratat.

Medicul știe dacă te supără astenia și anemia

Specialiștii spun că 90% dintre pacienții care acuză simptome pe care le cred ei specifice anemiei suferă, de fapt, de astenie. Mai precis, dacă te simți obosită, fără vlagă, amețită, nu înseamnă neapărat că ești anemică. Analizele de sânge vor înlătura suspiciunea anemiei, acolo unde e cazul. Iar astenia e cauzată de efortul organismului de a se adapta la schimbarea de anotimp, la condițiile meteo și se manifestă prin lipsa energiei, nervozitate, melancolie, insomnie și apatie.

Astenia nu este o boală propriu-zisă, ci o stare de slăbiciune fizică şi psihică, o tulburare care apare fie începutul primăverii, fie la debutul toamnei. Din nefericire, acest tip de tulburare poate duce la o afecţiune mai gravă, depresia, care necesită ajutor de specialitate, dacă se prelungește și după această perioadă de tranziție. Stresul este inamicul numărul unu al omenirii zilelor noastre. Accentuat, acesta dă stări de anxietate. Dar trebuie mereu să ai minte faptul că este reacția ta personală la mediul înconjurător. Numai de tine depinde să vezi partea plină a paharului și să scapi de gândurile negre.

Ce ai de făcut

Dacă simți că venirea primăverii nu e tocmai un moment plăcut din an pentru starea ta de bine, e cazul să iei măsuri. În primul rând, ai nevoie să-ți schimbi regimul de viață, atât în plan alimentar, cât și în ce privește mișcarea. Nu te feri de trufandale și aprovizionează-te cu toate verdețurile de pe piață, bogate în minerale și vitamine esențiale pentru buna funcționare a organismului. Vitamina C asigură un plus de energie. Totuși, ai grijă să păstrezi proporția de 30% de grăsimi din dieta zilnică, de care ai nevoie pentru echilibrarea metabolismului. Și când spun asta mă refer la grăsimile bune, pe care le găsești în uleiurile vegetale presate la rece, în nuci și semințe, în carne slabă și în pește. Hidratarea este importantă, așa că nu trebuie ocolite supele, sucurile naturale și, nu în ultimul rând, apa. Încearcă să dormi cel puțin 8 ore pe noapte și să te miști în aer liber cel puțin 30 de minute pe zi.

6 aliați de nădejde

Cine nu reușește să-și sporească aportul de minerale necesar bunei funcționări a organismului în prag de primăvară numai prin alimentație poate apela la suplimentele nutritive. Calciul, magneziul, zincul, seleniul și manganul, alături de vitamina D sunt de mare ajutor. Însă nu le lua de capul tău, ci numai la recomandarea medicului!

Calciul e indispensabil pentru menținerea sănătății și rezistenței sistemului osos.

Vitamina D controlează absorbţia calciului.

Magneziul este esențial pentru pentru musculatură, metabolismul energetic, pentru funcţionarea normală a celulelor nervoase, a aparatului muscular şi a inimii. Consumul de laxative și de alcool duce la pierderi ale magneziului.

Seleniul este de neînlocuit la protejarea celulelor și a sistemului imunitar.

Zincul ajută seleniul să înlăture stresul oxidativ al celulelor și ajută la buna funcţionare a sistemului imunitar.

Manganul contribuie și el la formarea oaselor şi la protecţia celulară.

Sursa foto: 123rf.com